سئو

در گذشته، موتورهای جستجو از متن توضیحات متا برای رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو استفاده می کردند. البته هنوز هم موتور جستجوی چینی به نام بایدو از این روش برای رتبه بندی استفاده می کند. اما امروزه در سئو، موتورهای جستجو برای رتبه بندی نتایج‌شان از آن استفاده‌ای نمی‌کنند.

پس نقش توضیحات متا در سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

توضیحات متا در واقع تگ های HTML هستند که در بخش سرآیند یک صفحه وب ظاهر می شوند. محتوای دون تگ، توضیحاتی را درباره اینکه آن صفحه چیست و محتوا در چه رابطه است می گوید. در چارچوب سئو، توضیحات متا بایستی در حدود 160 کاراکتر باشد.

تگ با توضیحات متا که به درستی در <head> صفحه HTML تعریف می‌شود اینطور بایستی باشد:

می توانید توضیحات هر صفحه ای را با راست کلیک بر روی صفحه و کلیک بر روی گزینه view source مشاهده کنید.

توضیحات متا چه کاری انجام می دهد؟

گوگل از توضیحات متا، عنوان صفحه و آدرس برای شکل دادن به اسنیپت خود در نتایج جستجو استفاده می کند.

توضیحات متا wproket

به خاطر داشته باشید که محتوای تگ توضیحات شما واقعا فقط توصیه ای برای گوگل محسوب می شود. گوگل محتوا را به شکل اسنیپت نشان می دهد که گمان می کند مرتبط ترین و مفیدترین توضیح با توجه به قصد جستجوی کاربر بر اساس موضوع جستجوی او است.

چگونه از توضیحات متا برای سئو استفاده کنم؟

توضیحات متا به صورت مستقیم بر رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو تاثیر نمی گذارد اما هنوز هم اثر بزرگی بر سئو دارد. گوگل اندکی به توضیحات متکی است تا ارتباط صفحه را با موضوع جستجو تعیین کند. اما بزرگترین نقشی که آنها بازی می کنند تشویق به میزان کلیک (CTR) و زمان ماندگاری کاربران است.

بهبود CTR با توضیحات متا

از آنجاییکه توضیحات متا اغلب در توضیحات جستجو می آید، اولین تعامل یک شخص با صفحه شما است و موقعیتی برای شماست تا آنها را برای کلیک بر روی لینک صفحه شما تشویق کنید.

آموزش سئو: معیارهای لینک سازی

به توضیحات جستجو به عنوان بیلبورد دیجیتالی وبسایت تان بنگرید. کار آنها تشویق کاربر به کلیک بر روی لینک وبسایت شما است که بستگی به این دارد که تجربه کاربری با کلیک بر روی لینک وبسایت شما مطابق با توضیحاتی باشد که در نتایج جستجو ارایه کرده اید، که در صورت مثبت بودن این تجربه منجربه ماندگاری او در وبسایت شما می شود.

اجتناب از بانس ریت بالا با توضیحات دقیق متا

یک توضیحات متای به خوبی نوشته شده به جوینده می گوید که یک صفحه در چه رابطه است و با کلیک بر روی لینک وبسایت شما چه چیزی گیرشان می آید. بهبود CTR صفحه همان چیزی است که در واقع به دنبال آن هستید. پس در حالیکه توضیحات متای شما بایستی متقاعدکننده و تشویق کننده باشد، بایستی همچنین دقیق هم باشد.

اگر ارسال رایگان یا تخفیف ویژه ای برای محصول خود ندارید یا اگر محتوای شما به پرسش مشخصی پاسخ نمی دهد، کاربر را با ارایه توضیحات جعلی فریب ندهید. به علاوه، اگر به کاربرانتان دروغ بگویید، نه تنها وبسایت شما را سریعا ترک می گویند بلکه همچنین دیگر به شما اعتماد نکرده و اصطلاحا پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند.

راهنمای جامع ارتقای سئو وردپرس و افزایش بازدید

علاوه بر این، اگر گوگل متوجه شود که توضیحات متای شما دقیقا نماینده محتوای صفحه شما نیست یا مرتبط با جستجوی کاربران نباشد، توضیحات مناسب و مورد تایید خود را جایگزین توضیحات شما می کند. بنابراین ایجاد توضیحاتی دقیق، گوگل را تشویق می کند که از توضیحات شما استفاده کند.

ویرایش توضیحات متا

تغییر توضیحات متا بنا به سیستم مدیریت محتوایی که از آن استفاده می کنید تفاوت خواهد کرد. از آنجاییکه وردپرس در حال حاضر در حدود 25% از کل وبسایت های روی اینترنت را می چرخاند، اختصاصا درباره وردپرس صحبت می کنیم.

افزودن توضیحات متا در وردپرس

به صورت پیش فرض، وردپرس تگ های متا را در وبسایت شما قرار نمی دهد. دلیل این کار این است که هر توضیح متا برای شما منحصربه فرد خواهد بود بدین معنا که هر تگ توضیحی متا متفاوت خواهد بود.

دو روش برای افزودن توضیحات متا به صفحات وردپرس شما وجود دارد:

  • افزونه (افزونه Yoast SEO بهترین مورد است). که توصیه ما هم این است.
  • ویرایش فایل قالب header.php در پوسته وردپرس تان.

پس از نصب افزونه Yoast SEO، گام های زیر را برای ویرایش توضیحات متای صفحات تان بردارید:

  1. ساخت صفحه یا نوشته جدید در وبسایت تان
  2. پس از ساخت نوشته خود، به انتهای صفحه رفته و افزونه Yoast SEO را بیابید
  3. بر روی ویرایش اسنیپت زیر پیش نمایش اسنیپت صفحه کلیک کنید
  4. توضیحات خودتان را در فیلد توضیحات متا وارد کنید. توضیحات متای خود را با استفاده از کلمات کلیدی بهینه کنید.

توضیحات متا ورای سئو

یک دلیل دیگر وجود دارد که ممکن است به تنهایی دلیل کافی برای توجه و دقت بیشتر به این موضوع باشد: رسانه های اجتماعی. اغلب سکوهای رسانه اجتماعی از تگ عنوان و توضیحات متا برای نمایش صفحات به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران استفاده می کنند.

این مساله خیلی تاثیری بر روی رتبه بندی سایت شما ندارد اما توضیحات متای خوب می تواند باعث درگیری کاربر و در نتیجه مشاهده وبسایت شما شود. پس همانطوری که می توانید ببینید، نوشتن توضیحات متای خوب برای صفحات تان به بهبود ترافیک از طریق کانال های بازاریابی و بهبود رفتار کاربر در وبسایت می شود.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *