طریقه درست استفاده از تگ هدینگ Heading
تگ هدینگ چیست؟
تگ هدینگ، تگ HTML است که برای تمایز هدینگها یا تیترها (h1) و زیرتیترها یا زیرهدینگها (h2 تا h6) در یک صفحه نسبت به باقی محتوا استفاده می شود. این تگ ها به عنوان تگ هدینگ یا خیلی ساده تگ هدر شناخته می شوند.
مهمترین تگ هدینگ، تگ h1 است و کم اهمیت ترین آن نیز تگ h6 می باشد. در کدنویسی HTML، تگ های هدینگ از h1 تا h6 از بزرگ به کوچک می باشند. این بدان معناست که بایستی از اعداد 1 تا 6 برای هدر استفاده کنید. علاوه بر آن برای حفظ امتیاز سئو داخلی بایستی سلسله مراتب تگ هدینگ را نیز رعایت کنید.
برای مثال اگر سایت شما تگ h1 داشته که در ادامه آن تگ h3 می آید، سلسله مراتب رعایت نشده است، یعنی ساختار هدینگ از نظر سئو درست و مناسب نیست. البته استفاده از ساختار پایین به بالا مثلا h4 به h2 مساله ای ایجاد نمی کند.
همیشه به یاد داشته باشید که هر صفحه بایستی یک تگ h1 داشته باشد و نه بیشتر.
تگ های هدر HTML در سئو چه هستند؟
گوگل از تگ های H برای درک بهتر متن یک صفحه استفاده می کند. از نظر سئو، تگ های هدر HTML دو هدف را دنبال می کنند:
- حفظ ساختار صفحه به منظور حفظ قابلیت خوانایی
- ارتباط کلمات کلیدی
1. خواناتر کردن یک صفحه
افزودن بخش و زیربخشها با هدرهای مناسب، محتوا را به بلاک های قابل پیمایش تبدیل می کند که استفاده از آنها بسیار آسان تر است؛ هم برای انسان و هم برای رباتها. به تگ هدینگ صفحه خود به عنوان روشی برای ساخت و طراحی مقاله بنگرید. از محتوا برای پر کردن جزییات استفاده کنید.
2. مرتبطتر کردن صفحه
گوگل متن استفاده شده در تگ هدینگ را باارزش تر یا بااولیت تر از باقی متن یک صفحه می بیند. از این رو، وقتیکه گوگل در تلاش است که ارتباط صفحه را با عبارت جستجو شده کاربر در گوگل بسنجد کلمات استفاده شده در تگ هدینگ از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. در واقع، تگ h1 یکی از مهمترین موقعیات برای استفاده از یک کلمه کلیدی است.
به لطف وب معنایی و کلمات کلیدی LSI، استفاده از کلمات مرتبط که کیفیت و عمق تکه محتوا را با توجه به عبارت جستجو شده کاربر در گوگل به دست می دهد، بهتر است.
چگونه تگ هدینگ مناسب برای سئو بنویسیم؟
شیوه ای که شما در آن هدینگ یا زیرهدینگ را می نویسید به تگ هدر HTML بستگی دارد.
- تگ های h1 را در ابتدای صفحه خود قرار دهید.
- از کلماتی استفاده کنید که کاربران هنگام جستجو کردن محتوای مدنظر شما از آن استفاده می کنند.
- اگر پرسشی را هدف گرفته اید، پرسش را در تگ h1 قرار دهید.
- اگر مقاله راهنما می نویسید، هر گام راهنما را در تگ h2 قرار دهید.
- برای نوشته های دیگر از کلمات کلیدی LSI و دیگر کلمات مرتبط معنایی در تگ های h2 تا h6 خود استفاده کنید. اینکار باعث تقویت معنای موضوعی و حذف ابهام می شود.
وقتیکه در تلاشید که محتوای ویژه گوگل در جستجو باشید، موارد سوم و چهارم بسیار اهمیت دارند. محتوای ویژه به قابلیت گوگل در درک اینکه کدام صفحه بهترین پاسخ به یک پرسش را در خود گنجانده کمک می کند. حفظ ساختار محتوا برای ایجاد خوانایی بخش بزرگی از این مسیر است.
استفاده تگ هدینگ برای هدف قرار دادن عبارات جستجو شده در گوگل
محتوای هدر شما نقش مهمی را در تطابق محتوا با هدف جستجوگر گوگل و همچنین رتبه بندی کلمات کلیدی بازی می کند.
از آنجاییکه موتورهای جستجو سعی در این دارند که صفحاتی را در اختیار کاربر قرار دهند که پاسخگوی نیازهای کاربران است، از تگ های هدینگ برای کمک به درک اینکه یک صفحه به پرسش جستجوگر پاسخ می دهد یا خیر استفاده می کنند.
از تگ هدینگ صفحه خود برای کمک به این نوع جستجوها استفاده کنید:
- «چیست»: از آنجاییکه پرسش را هدف گرفته اید، بایستی از این عبارت در تگ هدینگ h1 استفاده کنید. پاسخ پرسش را پس از تگ h1 به صورت ساده بیان کنید تا به گوگل در یافتن ساده آن کمک کنید.
- «چگونه»: وقتیکه کاربرانی را هدف گرفته اید که دنبال پاسخ پرسش در گام هایی هستند، هر گام را به صورت هدر جداگانه HTML قرار دهید. اگر این پاسخ بخشی از مقاله ای بزرگتر است، این کار را می توانید با کمک تگ h3 انجام دهید یا در صورتیکه دستورالعمل شما محور اصلی محتوای شماست از تگ های h2 استفاده کنید.
- نیات تجاری: همچنین می توانید از تگ h1 برای هدف قراردادن جستجوهای تجاری با پیشنهادات ویژه مانند تخفیف ها استفاده کنید.
مواردی که بایستی در کار با تگ هدینگ در نظر داشته باشید
- تگ هدینگ خود را با کلمات کلیدی پر نکنید.
- بیش از یک تگ h1 در یک صفحه استفاده نکنید. معمولا صفحات یک هدینگ h1 دارند ولی استفاده از دو تگ h1 می تواند باعث شود که موتورهای جستجو گمان کنند که اینکار تلاشی جعلی است در جهت استفاده از کلمات کلیدی بیشتر برای سئو. بهتر است که محتوای خود را به دو موضوع جداگانه در صفحات متفاوت با تگ های h1 خود تقسیم کنید. اینکار از نظر خواننده و اسپایدرهای موتور جستجو منطقی تر است هرچند که استفاده از چند تگ h1 نیز مجاز است.
- از تگ های هدینگ به صورت متن مخفی استفاده نکنید. هر متن مخفی می تواند منجربه مجازات برای وبسایت شما شود مخصوصا اگر بخش مخفی جزیی است که بر سئو وبسایت تاثیر می گذارد.
- تگ هدینگ را در صفحات متفاوت وبسایت خود تکرار نکنید. اینکار روشی خوب برای داشتن تگ های هدینگ منحصربهفرد در کل وبسایت محسوب می شود. در استفاده از محتوای یکسان برای دو تگ h1 و تگ عنوان متا برحذر باشید.
- از تگ عنوان برای استایل دهی به متن استفاده نکنید بلکه از آنها برای ارایه محتوای ساخت یافته و سازماندهی شده در صفحات استفاده کنید. از CSS به منظور استایل دهی استفاده کنید.
5 / 5. 2
دیدگاهتان را بنویسید