خطای ۴۰۴، یا صفحه ۴۰۴ محتوایی است که کاربر در صورتی می بیند که به صفحه ای ناموجود بر روی وبسایت شما دسترسی پیدا کند. صفحه خطای ۴۰۴، صفحه ای است که سرور شما زمانی نمایش می دهد که نشانی وب درخواست شده توسط کاربر را نمی تواند پیدا کند.
در حالیکه مقالات و بحث های زیادی در خصوص چگونگی مدیریت خطای ۴۰۴ و تاثیرش بر سئو وجود دارد، اما این واقعیت که خطای ۴۰۴ تقریبا غیرقابلاجتناب است انکارناپذیر است. یکی از راه های وسوسه انگیز برای حل این مشکل، تغییر مسیر خطای ۴۰۴ به صفحه خانگی است در حالیکه اینکار دقیقا در تضاد با کاریست که بایستی انجام دهید.
تغییر مسیر به صفحه خانگی به چند دلیل تجربه کاربری بدی محسوب می شود:
- کاربران وقتیکه بر روی لینکی کلیک میکنند و در عوض به صفحه خانگی مواجه می شوند دچار سردرگمی می شوند.
- کاربران به اطلاعاتی که خواستار آن بودند دست نیافته و نمی دانند چرا اینطور شده است.
- کاربران شما به صفحه ای می رسند که می تواند کاملا نامرتبط با لینکی باشد که بر روی آن کلیک کرده اند.
استفاده از تغییر مسیر ۳۰۱ یا ۳۰۲ به صفحه خانگی نیز از نظر سئو روشی بد محسوب می شود. برخی از مالکین وبسایت ها و سئوکاران این کار را انجام می دهند تا از مزیت لینک سازی محتوای ناموجود/حذف شده بهره ببرند.
فرستادن گوگل به صفحه خانگی به جای صفحه ای که وضعیت ۴۰۴ را نشان می دهد می تواند گوگل را به این فکر بیاندازد که صفحه خانگی شما خطای نرم ۴۰۴ دارد.
بنابراین تغییر مسیر خطای ۴۰۴ به صفحه خانگی تان دقیقا در مقابل چیزی است که بایستی انجام دهید.
هرچند تحقیقات اخیر نشان می دهد که ۱۱.۴% از بک لینک های تغییرنشانی شده به صفحه خانگی وبسایت هدایت می شوند.
می توانید برخی از خطاهای ۴۰۴ را به صفحاتی هدایت کنید که مطمئن شوید که آن صفحه با صفحه مورد نظر ارتباط دارد، مانند صفحهای با محصول/دسته بندی مشابه یا محتوایی که اطلاعات یکسانی دارد.
اما هنوز پرسش اصلی پابرجاست که چه وقتی به یک صفحه ۴۰۴ خوب نیازمندیم.
استفاده از صفحات ۴۰۴ در جای درست
خطای ۴۰۴ می تواند برای کاربران اعصاب خوردکن باشد بنابراین هدف اصلی صفحه ۴۰۴ تبدیل تجربه کاربری منفی در مواجهه با یک خطا به یک تجربه مثبت است. کلید ماجرا در اینجا لینک ها هستند.
لینک ها در صفحات ۴۰۴ بسیار مهم هستند زیرا راهی برای خروج از صفحه خطا در اختیار کاربران قرار می دهند. به جای بستن پنجره و خروج از وبسایت شما، کاربر قادر به یافتن منابع مرتبط بالقوه و مفید در صفحه ای دیگر خواهد بود.
برخی از لینک ها را می توان به صفحه ۴۰۴ افزود:
- صفحه خانگی
- برخی از محبوب ترین پست های وبلاگی
- محبوبترین محصولات
- راهی برای گزارش کاربر در خصوص لینک های شکسته یا فرم/صفحه تماس
- نقشه سایت HTML
می توانید همچنین با افزودن نوار جستجو در صفحه ۴۰۴ به کاربرانتان کمک کنید تا اجازه یافتن چیزی را داشته باشند که به دنبال آن هستند.
صفحه خطای ۴۰۴ سفارشی شما چه کاری انجام می دهد
خطای ۴۰۴ و صفحه پیش فرض ۴۰۴ سرور معمولا خیلی جذاب نیستند، و اطلاعات زیادی را غیر از نمایش پیغام خطا در اختیار کاربرانتان قرار نمی دهند. علاوه بر این این روش نمایش خطای ۴۰۴ می تواند عملکرد بازاریابی وبسایت شما را به شدت تحت شعاع دهد.
ساخت صفحه ۴۰۴ سفارشی با لینک های مفید و شاید نوار جستجو می تواند:
- نرخ بانس ریت را کاهش داده و کاربران را در وبسایت شما نگه دارد
- کاربران را در وبسایت شما درگیر نگاه داشته و روند فروش شما را حفظ کند
- حس خوبی را با نشان دادن صفحه خطای ۴۰۴ در کاربر ایجاد کند
- برندینگ پایدار را در کل وبسایت شما حفظ کند
- توجه بیرونی را برای برند شما حفظ کند
کاربران و افراد علاقه مندند که صفحات ۴۰۴ هوشمندانه را به اشتراک گذاشته و در خصوص آن در فضای آنلاین صحبت کنند. بنابراین یک صفحه خوب می تواند باعث بکلینکسازی خوبی شود.
صفحه ۴۰۴ چه کاری انجام نمی دهد
صفحات سفارشی ۴۰۴ واقعا به کاربران کمک می کنند که تجربه خوبی در مواجهه با خطای ۴۰۴ داشته باشند. همچنین به گوگل کمک می کند تا به صفحات دیگری در وبسایت شما از طریق لینکهایتان حرکت کند.
به شکل عادی صفحات لندینگ می توانند مزایای لینک به صفحه خانگی و دیگر صفحات داخلی را از طریق لینکسازی برای وبسایت شما در پی داشته باشند. اما این به این خاطر است که گوگل اقدام به ایندکس کردن صفحات لندینگ شما می کند. در حالیکه گوگل صفحاتی که خطای ۴۰۴ را بازمیگرداند را ایندکس نمی کند. این بدان معناست که هیچ ارزشی برای لینک هایی که در صفحه خطای ۴۰۴ بدانها اشاره شده قائل نمی شود.
اگر صفحه ای دارید که پر از لینک های باکیفیت است و با خطای ۴۰۴ مواجه شده، هنوز هم می توانید آن آدرس وب را به صفحه مرتبط تغییر مسیر دهید.
چه زمانی از صفحه ۴۰۴ استفاده نکنیم
مواقع و شرایطی وجود دارد که احتمالا نخواهید که صفحه ۴۰۴ را به کاربر خود نشان دهید.
چه صفحاتی را بایستی تغییر مسیر دهید؟
- صفحاتی که از نظر لینک های خارجی یا شمار لینک ها بسیار مهم هستند
- ترافیک زیاد یا سهم قابل توجهی از ترافیک کل وبسایت شما را به خود اختصاص می دهند
- صفحاتی که نشانی مشخصی دارند که کاربر تلاش در رسیدن به آن را دارد
در این شرایط، عقلانی است که از تغییر آدرس ۳۰۱ برای هدایت کاربر به یک صفحه مفید و مرتبطتر استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که که آن صفحات مقصدی که شما برای بازنشانی استفاده می کنید بایستی محتوای جایگزین معتبر و قابل اتکایی باشند. اگر خطای ۴۰۴ را برای این نوع از نشانی وب دریافت کردید، بایستی محتوای جایگزین برای این صفحات به کار گیرید چرا که این صفحات از مهمترین صفحات وبسایت شما می باشند.
ساخت صفحه ۴۰۴
اینکه چطور صفحه ۴۰۴ را می سازید کاملا به این قضیه بستگی دارد که می خواهید چطور وبسایت خود را مدیریت کنید.
برای آنهایی که از وردپرس استفاده می کنند، می توانید از پلاگین 404page استفاده کنید که به شما اجازه سفارشی سازی صفحه ۴۰۴ را می دهند. کار با این پلاگین نیاز به دانش برنامه نویسی یا تخصص خاصی ندارد. همچنین می توانید سری به صفحه پلاگین های وردپرس که در خصوص ساخت صفحه ۴۰۴ فعال هستند بزنید.
برای آنهایی که از وردپرس استفاده نمی کنند، پیشنهاد می شود که از کمک یک طراح یا توسعه دهنده برای ساخت و پیاده سازی صفحه ۴۰۴ استفاده کنند.
دیدگاهتان را بنویسید