چرا خطای 404 از نظر سئو اهمیت دارد؟
خطای 404، یا صفحه 404 محتوایی است که کاربر در صورتی می بیند که به صفحه ای ناموجود بر روی وبسایت شما دسترسی پیدا کند. صفحه خطای 404، صفحه ای است که سرور شما زمانی نمایش می دهد که نشانی وب درخواست شده توسط کاربر را نمی تواند پیدا کند.
در حالیکه مقالات و بحث های زیادی در خصوص چگونگی مدیریت خطای 404 و تاثیرش بر سئو وجود دارد، اما این واقعیت که خطای 404 تقریبا غیرقابلاجتناب است انکارناپذیر است. یکی از راه های وسوسه انگیز برای حل این مشکل، تغییر مسیر خطای 404 به صفحه خانگی است در حالیکه اینکار دقیقا در تضاد با کاریست که بایستی انجام دهید.
تغییر مسیر به صفحه خانگی به چند دلیل تجربه کاربری بدی محسوب می شود:
- کاربران وقتیکه بر روی لینکی کلیک میکنند و در عوض به صفحه خانگی مواجه می شوند دچار سردرگمی می شوند.
- کاربران به اطلاعاتی که خواستار آن بودند دست نیافته و نمی دانند چرا اینطور شده است.
- کاربران شما به صفحه ای می رسند که می تواند کاملا نامرتبط با لینکی باشد که بر روی آن کلیک کرده اند.
استفاده از تغییر مسیر 301 یا 302 به صفحه خانگی نیز از نظر سئو روشی بد محسوب می شود. برخی از مالکین وبسایت ها و سئوکاران این کار را انجام می دهند تا از مزیت لینک سازی محتوای ناموجود/حذف شده بهره ببرند.
فرستادن گوگل به صفحه خانگی به جای صفحه ای که وضعیت 404 را نشان می دهد می تواند گوگل را به این فکر بیاندازد که صفحه خانگی شما خطای نرم 404 دارد.
بنابراین تغییر مسیر خطای 404 به صفحه خانگی تان دقیقا در مقابل چیزی است که بایستی انجام دهید.
هرچند تحقیقات اخیر نشان می دهد که 11.4% از بک لینک های تغییرنشانی شده به صفحه خانگی وبسایت هدایت می شوند.
می توانید برخی از خطاهای 404 را به صفحاتی هدایت کنید که مطمئن شوید که آن صفحه با صفحه مورد نظر ارتباط دارد، مانند صفحهای با محصول/دسته بندی مشابه یا محتوایی که اطلاعات یکسانی دارد.
اما هنوز پرسش اصلی پابرجاست که چه وقتی به یک صفحه 404 خوب نیازمندیم.
استفاده از صفحات 404 در جای درست
خطای 404 می تواند برای کاربران اعصاب خوردکن باشد بنابراین هدف اصلی صفحه 404 تبدیل تجربه کاربری منفی در مواجهه با یک خطا به یک تجربه مثبت است. کلید ماجرا در اینجا لینک ها هستند.
لینک ها در صفحات 404 بسیار مهم هستند زیرا راهی برای خروج از صفحه خطا در اختیار کاربران قرار می دهند. به جای بستن پنجره و خروج از وبسایت شما، کاربر قادر به یافتن منابع مرتبط بالقوه و مفید در صفحه ای دیگر خواهد بود.
برخی از لینک ها را می توان به صفحه 404 افزود:
- صفحه خانگی
- برخی از محبوب ترین پست های وبلاگی
- محبوبترین محصولات
- راهی برای گزارش کاربر در خصوص لینک های شکسته یا فرم/صفحه تماس
- نقشه سایت HTML
می توانید همچنین با افزودن نوار جستجو در صفحه 404 به کاربرانتان کمک کنید تا اجازه یافتن چیزی را داشته باشند که به دنبال آن هستند.
صفحه خطای 404 سفارشی شما چه کاری انجام می دهد
خطای 404 و صفحه پیش فرض 404 سرور معمولا خیلی جذاب نیستند، و اطلاعات زیادی را غیر از نمایش پیغام خطا در اختیار کاربرانتان قرار نمی دهند. علاوه بر این این روش نمایش خطای 404 می تواند عملکرد بازاریابی وبسایت شما را به شدت تحت شعاع دهد.
ساخت صفحه 404 سفارشی با لینک های مفید و شاید نوار جستجو می تواند:
- نرخ بانس ریت را کاهش داده و کاربران را در وبسایت شما نگه دارد
- کاربران را در وبسایت شما درگیر نگاه داشته و روند فروش شما را حفظ کند
- حس خوبی را با نشان دادن صفحه خطای 404 در کاربر ایجاد کند
- برندینگ پایدار را در کل وبسایت شما حفظ کند
- توجه بیرونی را برای برند شما حفظ کند
کاربران و افراد علاقه مندند که صفحات 404 هوشمندانه را به اشتراک گذاشته و در خصوص آن در فضای آنلاین صحبت کنند. بنابراین یک صفحه خوب می تواند باعث بکلینکسازی خوبی شود.
صفحه 404 چه کاری انجام نمی دهد
صفحات سفارشی 404 واقعا به کاربران کمک می کنند که تجربه خوبی در مواجهه با خطای 404 داشته باشند. همچنین به گوگل کمک می کند تا به صفحات دیگری در وبسایت شما از طریق لینکهایتان حرکت کند.
به شکل عادی صفحات لندینگ می توانند مزایای لینک به صفحه خانگی و دیگر صفحات داخلی را از طریق لینکسازی برای وبسایت شما در پی داشته باشند. اما این به این خاطر است که گوگل اقدام به ایندکس کردن صفحات لندینگ شما می کند. در حالیکه گوگل صفحاتی که خطای 404 را بازمیگرداند را ایندکس نمی کند. این بدان معناست که هیچ ارزشی برای لینک هایی که در صفحه خطای 404 بدانها اشاره شده قائل نمی شود.
اگر صفحه ای دارید که پر از لینک های باکیفیت است و با خطای 404 مواجه شده، هنوز هم می توانید آن آدرس وب را به صفحه مرتبط تغییر مسیر دهید.
چه زمانی از صفحه 404 استفاده نکنیم
مواقع و شرایطی وجود دارد که احتمالا نخواهید که صفحه 404 را به کاربر خود نشان دهید.
چه صفحاتی را بایستی تغییر مسیر دهید؟
- صفحاتی که از نظر لینک های خارجی یا شمار لینک ها بسیار مهم هستند
- ترافیک زیاد یا سهم قابل توجهی از ترافیک کل وبسایت شما را به خود اختصاص می دهند
- صفحاتی که نشانی مشخصی دارند که کاربر تلاش در رسیدن به آن را دارد
در این شرایط، عقلانی است که از تغییر آدرس 301 برای هدایت کاربر به یک صفحه مفید و مرتبطتر استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که که آن صفحات مقصدی که شما برای بازنشانی استفاده می کنید بایستی محتوای جایگزین معتبر و قابل اتکایی باشند. اگر خطای 404 را برای این نوع از نشانی وب دریافت کردید، بایستی محتوای جایگزین برای این صفحات به کار گیرید چرا که این صفحات از مهمترین صفحات وبسایت شما می باشند.
ساخت صفحه 404
اینکه چطور صفحه 404 را می سازید کاملا به این قضیه بستگی دارد که می خواهید چطور وبسایت خود را مدیریت کنید.
برای آنهایی که از وردپرس استفاده می کنند، می توانید از پلاگین 404page استفاده کنید که به شما اجازه سفارشی سازی صفحه 404 را می دهند. کار با این پلاگین نیاز به دانش برنامه نویسی یا تخصص خاصی ندارد. همچنین می توانید سری به صفحه پلاگین های وردپرس که در خصوص ساخت صفحه 404 فعال هستند بزنید.
برای آنهایی که از وردپرس استفاده نمی کنند، پیشنهاد می شود که از کمک یک طراح یا توسعه دهنده برای ساخت و پیاده سازی صفحه 404 استفاده کنند.
0 / 5. 0
دیدگاهتان را بنویسید