محتوای تکراری Duplicate Content چیست؟
محتوای تکراری Duplicate Content محتوای یکسانی است که در چند آدرس منحصربهفرد ظاهر می شود. محتوای یکسان یعنی اینکه بخشهایی از محتوا به شکل قابل توجهی مشابه هم می باشند که این تشابه می تواند کپی دقیقی بوده یا اینکه محتوایی باشد که در بخش هایی از متن کپی کاری شده باشد.
محتوای تکراری همچنین اشاره به محتوای منتشره در یک دامنه یا چند دامنه می تواند داشته باشد. بنابراین ممکن است که تصادفا صفحات تکراری در وبسایت خود داشته باشید، یا شخصی محتوایی را از صفحه شما برداشته و منتشر کرده باشد، اصطلاحا کپی کاری کرده باشد یا هر دو.
جدول محتوا
- چرا گوگل درباره محتوای تکراری حساس است؟
- چطور جلوی دزدی محتوا را بگیریم؟
- محتوای تصادفا تکراری
- محتوای تکراری و شبکه های اجتماعی
- مجازات محتوای تکراری
- آسیب محتوای تکراری
- محتوای جامع
حالا با این تعاریف، «به شکل قابل توجهی مشابه» می تواند تا حدی غلط انداز باشد. خوشبختانه گوگل در خصوص قواعد ارزیابی کیفیت جستجوی خود شفاف است. گوگل 3 مورد را به عنوان محتوای تکراری Duplicate Content ارزیابی می کند.
- محتوای کپی شده از یک منبع قابل شناسایی. راحت ترین نوع شناسایی محتوای تکراری برای گوگل است. این محتوا متنی است که دقیقا کپی و پیست شده است، کلمه به کلمه از یک صفحه در صفحه ای دیگر.
- محتوایی که به نسبت متن اصلی خود اندکی تغییر یافته است. اندکی گیر انداختن این دسته از کپی کارها و شناسایی محتوای تکراری سخت است. این نوع محتوای تکراری معمولا با استفاده از قاعده «یافتن و جایگزین کردن» برای کلمات به خصوص یا حتی کل جملات به شکل بازنویسی عمل می کند. گوگل به این روش کپی کاری به صورت «کپی با حداقل تغییر» می نگرد.
- محتوای کپی شده از منبعی که تغییر کرده یا به شکل متناوب تغییر یافته است. باز گیرانداختن این دسته از کپی کارها برای گوگل سخت است. این محتوا از صفحه ای کپی شده که سپس به روزرسانی شده است. مانند یک وبسایت خبری یا صفحه ویکیپدیا.
گوگل محتوای کپی شده را که ارزش افزوده ای برای کاربران ایجاد نمی کند را صفحاتی با پایین ترین رتبه در نظر می گیرد.
چرا گوگل درباره محتوای تکراری حساس است؟
گوگل به 3 دلیل زیر در خصوص محتوای تکراری Duplicate Content حساس است:
- ممکن است که شناخت محتوای اصلی سخت باشد.
- گوگل نمی خواهد که بیش از یک محتوای یکسان را در نتایج جستجوی خود نشان دهد.
- می تواند گوگل را در دنبال کردن لینک ها یا خزیدن و ایندکس کردن آدرس ها دچار دردسر کند.
از منظر گوگل و کاربرانش به گوگل بنگرید. وقتیکه به دنبال چیزی در گوگل هستید، اگر 3 یا 4 صفحه متفاوت که میزبان یک محتوا هستند دریافت کنید، برای شما بسیار زجرآور خواهد بود. به همین دلیل است که گوگل پیغام «ما برخی نتایج بسیار مشابه را از نتایج حذف کردیم» را نمایش می دهد.
چطور جلوی دزدی محتوا را بگیریم
نمی توانید جلوی افراد را در مقابل کپی کاری محتوا بگیرید اما روش هایی وجود دارد که می توانید با انجام آنها به گوگل بگویید که محتوای شما محتوایی اصلی است.
اگر نگران کپی کاری محتوای خود هستید، می توانید محتوای خود را با استفاده از نشانه گذاری داده های ساخت یافته (یا Schema) امضا کنید چرا که دیگر rel=author پشتیبانی نمی شود. همچنین می توانید خدمات Google My Business را برای خود ثبت کنید و به وبسایت خود لینک دهید.
همچنین سعی کنید که محتوای خود را جامع تر و کامل تر کنید.
محتوای تکراری تصادفی
محتوایی که عمدا از وبسایت های دیگر کپی می شود واضح ترین نمونه از محتوای تکرای است. بهرحال، حالت های دیگر نیز وجود دارد که در آنها به شکل تصادفی محتوای شما در چند وبسایت کپی می شود.
این محتوای تکراری اغلب به دلیل اشتباهاتی در تنظیم و برپاسازی سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه اینترنتی وبسایت رخ می دهد.
a) تجارت الکترونیک
افراد خردهفروشیهای آنلاینی را راه می اندازند که از توضیحات ارایه شده توسط کارخانه در خصوص محصول استفاده می کنند. در ابتدا این مساله برای خرده فروشی های منطقی به نظر می رسد: در هزینه زمان صرفه جویی کرده و تولیدکننده نیز بهترین اطلاعات را در خصوص محصول خود به بازدیدکننده ارایه می کند. بهرحال اما 2 تا 3 میلیون شرکت فعال در زمینه تجارت الکترونیک در دنیا وجود دارند.
وبسایت های بسیاری نیز هستند که در خصوص استفاده از توضیحات محصول تولید کننده به همین صورت فکر می کنند.
سکوی فروشگاه اینترنتی شما نیز با ایجاد محصولاتی با رنگ و سایز متفاوت می تواند باعث ایجاد محتوای تکراری شود. برخی از سکوها از توضیحات یکسانی استفاده کرده ولی صفحات متفاوتی را برای هر نوع محصول ایجاد می کنند.
b) صفحه بندی
محتوایی که در صفحه دوم می آید می تواند باعث شود که گوگل اینطور گمان کند که آن محتوا تقریبا مشابه محتوای صفحه پیشین خود است. محتوای صفحه بندی شده اغلب با عناوین یکسان و توضیحات متای یک شکل برای هر صفحه همراه خواهد بود. در حالیکه از دیدگاه کاربری امریست منطقی و بدیهی، اما از نقطه نظر گوگل، این دو یا چند صفحه یکسان هستند.
c) حل مساله در خصوص WWW
این موضوع به عنوان مساله مربوط به دامین مطرح است. مساله مربوط به WWW زمانی رخ می دهد که وبسایت شما بازدیدکنندگان را به نسخه ای غیر از WWW برای مشاهده وبسایت شما یا برعکس هدایت می کند.
مساله WWW به این دلیل حائز اهمیت است که موتورهای جستجو لزوما نمی دانند که دو نسخه از یک آدرس مربوط به یک وبسایت هستند یا خیر بنابراین آنها را کپی هایی در صفحاتی متفاوت می بینند.
محتوای تکراری و شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی می تواند بر سئو وبسایت شما تاثیرگذار باشد. ارسال محتوای وبسایت در شبکههای اجتماعی متفاوت کاری معمول و مرسوم محسوب می شود. ولی آیا این کار تولید محتوای تکراری محسوب می شود؟
وقتیکه این مساله پیش می آید، نظرات کاملا متفاوتی مطرح می شود. دیدگاهی این است که اینکار کاری نادرست به حساب میآید چرا که خوانندگان در این سکوها ممکن است متفاوت باشند و علایق متفاوتی هم داشته باشند.
دیدگاهی دیگر وجود دارد که می گوید که به اشتراک گذاری محتوای یکسان در سکوهای متفاوت به دستیابی مخاطبین گسترده تر کمک می کند. نقطه نظر دیگر نیز بیان می دارد که در برخی از این سکوهای اجتماعی مانند لینکداین، محتوا از اصطلاحا عمر ویترینی طولانی تری به نسبت دیگر سکوها مانند توییتر برخوردار است. این مساله به محتوای شما کمک می کند که برای مخاطبین شما یافتنی تر باشد.
اینطور می توان گفت که انتشار یک محتوا در چند کانال شبکه اجتماعی امری مثبت تلقی می شود.
این واقعیت که سکوهای شبکه اجتماعی از لینک های nofollow استفاده می کنند بدین معناست که گوگل خیلی در خصوص افرادی که تلاش دارند که از این طریق PageRank وبسایت خود را افزایش دهند نگران نیست.
آیا مجازاتی برای محتوای تکراری در نظر گرفته شده است؟
هیچ مجازاتی برای محتوای تکراری توسط گوگل در نظر گرفته نشده است. در عوض، گوگل صفحاتی را که به عنوان کپی از دیگر وبسایت ها تشخیص می دهد را رتبه بندی نکرده و نسخه اصلی محتوا را به کاربران توصیه می کند.
به هر صورت، اسکرپرها وبسایت هایی هستند که محتوای دیگر وبسایت ها را با اندکی تغییر کپی کاری می کنند. گوگل دوست دارد که این اسکرپرها را نامربوط شناسایی کرده و می داند که شما کنترلی بر روی این اتفاق ندارید و علیه شما اتفاقی رخ نخواهد داد.
بایستی در خصوص محتوای تکراری مراقب باشید
هرچند گوگل وبسایت هایی با محتوای تکراری را مجازات نمی کند اما این بدان معنا نیست که راحت بنشینید و دست روی دست بگذارید.
اما چرا بایستی در خصوص محتوای تکراری حساس باشید:
a) محتوای تکراری مزایای لینک سازی را از بین می برد
داشتن یک محتوا بر روی چند آدرس، ارزش لینک سازی شما را از بین خواهد برد. افرادی که می خواهند محتوای شما را به اشتراک بگذارند، به دنبال نسخه اصلی آن نخواهند رفت بلکه به محتوایی که دم دستی است لینک می دهند.
بنابراین بجای داشتن یک صفحه با لینک های زیاد، می توانید، صفحاتی با تنها 1 یا 2 لینک داشته باشید و به بالای نتایج جستجوی گوگل هم بروید.
دیگر مساله بالقوه این است که حتی در صورتیکه نسخه ای از محتوای شما از رتبه خوبی برخوردار باشد، ممکن است که بهترین صفحه شما نباشد. اگر که صفحه شما باعث نشود که از طریق آن صفحه به هدف خود برسید، تعداد بازدیدکننده اهمیتی ندارد.
b) محتوای تکراری تهدیدی برای خزش گوگل در وبسایت شماست
وقتیکه محتوای تکراری دارید، ربات های موتور جستجو منابع خود را با خزش در صفحات با محتواهای یکسان هدر می دهند. در عوض آن منابع می تواند برای خزیدن و کشف صفحات جدید به کار رود. گوگل که خیلی علاقه ای به هدر دادن منابع خود به این شکل ندارد بنابراین تصمیم می گیرد که به مرور زمان از تعدد خزش خود در وبسایت شما بکاهد.
محتوای جامع
هیچ معیاری برای تعداد کلمات بهینه برای یک محتوا وجود ندارد. برخی متخصصین سئو حداقل 250 کلمه را برای هر صفحه لازم می دانند در حالیکه بررسی جدید در نتایج جستجوی گوگل نشان از میانگین 1000 کلمه برای هر مقاله دارد.
در واقع پس از نوشتن یک محتوا بایستی از خود این پرسش را کنید که آیا این محتوا تمام موضوع مدنظر من را پوشش می دهد یا مطابق با نیازهای کاربران است؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت است پس جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
0 / 5. 0
دیدگاهتان را بنویسید