بهینه سازی وردپرس

چه اینکه ترافیک بالایی در وبسایت خود داشته باشید و یا اینکه وبلاگ کوچکی بر روی یک میزبان اشتراکی تهیه کرده باشید، بایستی اقدام به بهینه سازی وردپرس و سرور خود کنید تا از این طریق تا حد امکان وبسایتی بهینه داشته باشید.

عوامل بهینه سازی

چندین عامل می تواند بر عملکرد وبلاگ یا وبسایت وردپرس شما تاثیرگذار باشد. این عوامل می تواند شامل محیط میزبانی، پیکربندی وردپرس، نسخه نرم افزار، تعداد فایل های تصویری و اندازه شان باشد.

 

هاست اشتراکی/اختصاصی

این نوع هاست یا میزبان اشتراکی تقریبا معمول ترین نوع هاست محسوب می شود. وبسایت شما بر روی سروری به همراه وبسایت های دیگر میزبانی می شود. شرکت میزبان وب سرور را برای شما مدیریت می کند بنابراین کنترل اندکی بر تنظیمات سرور خواهید داشت.

اما با استفاده از هاست های مجازی و سرورهای اختصاصی، کنترل اختصاصی خود بر روی سرور را دارید. ممکن است که سرور تکه اختصاصی از سخت افزار باشد یا یکی از چند سرور مجازی با یک سخت افزار فیزیکی مشترک. نکته اینجاست که به هر صورت شما کنترل کاملی بر روی تنظیمات سرور خود خواهید داشت.

تعداد سرورها

وقتیکه که در شرایطی با ترافیک بالا به سر می برید، شاید لازم باشد که از چند سرور استفاده کنید. پایگاه داده وردپرس به آسانی به سرور دیگری قابل انتقال است و تنها نیازمند تنظیمات اندکی در فایل کانفیگ می باشد.

عملکرد سخت افزار

قابلیت سخت افزاری سرور تاثیر شگرفی بر عملکرد وبسایت شما خواهد گذارد. تعداد پردازنده ها، سرعت پردازنده، مقدار حافظه در دسترس و فضای دیسک به علاوه رسانه ذخیره سازی دیسک عوامل مهمی در این زمینه محسوب می شوند. تعرفه پلن های باکیفیت نزد خدمات دهنده هاست های مختلف متنوع است.

فاصله جغرافیایی

فاصله بین سرور شما و بازدیدکننده وبسایت شما نیز بر عملکرد وبسایت تاثیرگذار است. برای بهینه سازی وردپرس می توانید از شبکه توزیع محتوای یا CDN استفاده کنید تا از این طریق محتوای خود را در نقاط مختلفی از کشور یا دنیا توزیع کنید تا بازدیدکنندگان‌تان از حداکثر سرعت بارگیری محتوا و ضمایم وبسایت شما بهره‌مند شوند.

بار سرور

مقدار ترافیک بر روی سرور و شیوه پیکربندی آن برای مدیریت بار تاثیر بسیاری بر کیفیت و بهینه بودن وردپرس دارد. برای مثال، اگر از راه حل های کشینگ بر روی وبسایت خود استفاده نکنید، عملکرد وبسایت شما به شدت تحت شعاع قرار خواهد گرفت و بار زیادی بر روی سرور ایجاد خواهد شد و احتمالا باعث کرش وبسایت یا پایگاه داده سرور خواهید شد.

اگر تنظیمات به شکل درستی پیکربندی شوند، اغلب میزبان ها توانایی مدیریت مقدار ترافیک بسیار بالا را دارند. همچنین انتقال ترافیک به سرورهای دیگر می تواند از بار سرور بکاهد.

ترافیک های جعلی مانند حملات بروت فورس، hotlink کردن تصاویر یا حملات DoS نیز می تواند بر بار سرور بیافزاید. شناسایی و انسداد این حملات نقش مهمی بر بهینه بودن وردپرس شما دارد.

عملکرد و نسخه نرم افزار

برای بهینه سازی وردپرس اطمینان یابید که از آخرین نسخه نرم افزاری استفاده می کنید چرا که آخرین نسخه نرم افزار حفره های امنیتی را پوشش داده و عملکرد را ارتقا می بخشد. مطمئن شوید که از آخرین نسخه PHP، پایگاه داده، لینوکس یا ویندوز استفاده می کنید.

پیکربندی وردپرس

قالب شما اثر زیادی بر عملکرد وبسایت شما خواهد گذاشت. یک قالب سبک و سریع عملکرد بسیار بهتری به نسبت یک قالب گرافیکی سنگین و نارکارآمد دارد.

تعداد افزونه ها و عملکردشان نیز تاثیر زیادی بر عملکرد وبسایت شما خواهند گذارد. غیرفعال سازی و حذف افزونه های غیرضروری روش بسیار مهمی برای بهبود عملکرد و بهینه سازی وردپرس محسوب می شود.

اندازه فایل های گرافیکی

اطمینان یابید که تصاویر نوشته های شما برای بارگیری بر روی مرورگر کاربر بهینه باشند، این کار باعث بهبود وضعیت رتبه بندی در موتورهای جستجو، کاهش مصرف پهنای باند و صرفه جویی در زمان می شود.

ابزارهای آزمایش عملکرد

  • Webpagetest ابزاری برای آزمایش عملکرد وبسایت از موقعیت های مکانی، مرورگر و اتصالات اینترنتی متفاوت است.
  • Google PageSpeed Insights روشی برای سنجش عملکرد وردپرس و دریافت بازخورد مشخص و شفاف در خصوص کیفیت عملکرد وبسایت محسوب می شود.
  • ابزارهای پیش فرض در مرورگر امکانات خوبی برای سنجش عملکرد در اختیار شما قرار می دهند.

راه حل بهینه سازی وردپرس:

حداقل سازی افزونه ها

اولین و ساده ترین راه برای بهینه سازی وردپرس نگاه و بررسی لیست افزونه های وبسایت است. پس از مشاهده و بررسی اقدام به غیرفعال سازی و حذف افزونه های غیرضروری کنید. یک به یک اقدام به غیرفعال سازی افزونه ها کنید و سپس عملکرد سرور را بسنجید.

ببینید که آیا یکی از افزونه های وبسایت شما به شکل قابل توجهی بر عملکرد وبسایت تاثیرگذار بوده؟ به مستندات افزونه مراجعه کنید و از پشتیبانی افزونه نیز برای بررسی و حل مشکل استفاده کنید.

بهینه سازی محتوا

  • فایل تصاویر
    • تصاویر نالازم وجود دارند؟ (مثلا می توانید برخی از تصاویر را با متن جایگزین کنید یعنی اینکه از متن استفاده کنید؟)
    • اطمینان یابید که تمام فایل های تصاویر بهینه باشند. قالب صحیح (JPG/PNG/GIF) را برای تصاویر خود انتخاب کرده و هر تصویر را نیز فشرده سازی کنید.
  • اندازه/تعداد کل فایل
    • می توانید از تعداد فایل های لازم برای نمایش در صفحه بکاهید؟
    • وقتیکه هنوز از HTTP1 استفاده می کنید، توصیه می شود که چند فایل را در یک فایل بهینه فشرده سازی کنید.
    • فایل های جاوا اسکریپت و CSS را فشرده سازی کنید.

ارتقا سخت افزار

پرداخت پول بیشتر برای سطح خدمات بالاتر به ارایه دهنده هاست شما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. افزایش حافظه (RAM) یا تغییر به یک میزبان باکیفیت تر اغلب اوقات بسیار تاثیرگذار است. تعداد بیشتر پردازنده و سرعت پردازنده نیز کمک کننده است. هرجاییکه ممکن باشد، خدمات را با توابع مختلف مانند HTTP و MySQL بر روی چند سرور جدا کنید.

بهینه سازی نرم افزار

مطمئن شوید که از آخرین نسخه سیستم مثلا لینوکس، ویندوز سرور و آخرین نسخه وب سرور مانند آپاچی یا IIS و همچنین از به روزترین نسخه MySQL Server و PHP استفاده می کنید.

از آنجاییکه احتمالا قادر به انجام این کارها به عنوان یک مشتری نیستید، از میزبان خود بخواهید که اینکارها را برای شما انجام دهید. یک ارایه دهنده خوبِ خدمات میزبانی، این موارد را همواره در نظر داشته و یا حساب شما را مطابق با درخواست‌های‌تان به یک پلن بهتر انتقال می دهد.

DNS: لطفا DNS را بر روی سرور وردپرس خود راه نیازندازید. از خدمات پولی برای DNS مانند Amazon یا خدماتی که میزبان شما پیشنهاد میکند به منظور بهینه سازی وردپرس استفاده کنید. اگر DNS را بر روی سرورهای بیرونی راه اندازی کنید، اینکار باعث کاهش بار بر روی سرور اصلی وب شما خواهد شد. تغییرات برای این منظور ساده است و با اینکار یک سری ترافیک و بار CPU را از روی سرور خواهد کاست.

وب سرور: وب سرور شما را می توان برای بهبود عملکرد پیکربندی کرد. تکنیک های زیادی از کش وب سرور گرفته تا تنظیمات هدرهای کش را می توان برای کاهش بار به ازای بازدیدکننده به کار گرفت. برخی از وب سرورها نسخه های سریع تری دارند که می توانید به سراغ آنها بروید مانند Apache Litespeed. همچنین روش هایی برای بهینه سازی آپاچی به منظور بهبود عملکرد بر اساس پیکربندی وبسایت و میزبان وجود دارد.

PHP: شتاب دهنده های متنوعی برای PHP وجود دارد که می توانند به شکل قابل توجهی عملکرد فایل های PHP شما را بهینه کنند. این کار به تمام فایل های PHP و نه فقط نصب وردپرس اعمال خواهد شد. افزونه W3 Total Cache که در ادامه تشریح شده یکی از این گزینه ها می باشد.

MySQL/MariaDB: بهینه سازی MySQL یا MariaDB به خودی خود هنر محسوب می شود! چند تغییر ساده برای تنظیمات کش کوئری می تواند اثرات قابل توجهی بر عملکرد وردپرس و بهینه سازی وردپرس شما داشته باشد چرا که وردپرس کوئری های زیادی را در هر درخواست تکرار می کند. امروزه با وجود موتور ذخیره سازی InnoDB برای MySQL، رفع این مسایل ساده تر شده است. InnoDB می تواند به خوبی بهینه شده و پیکربندی شود.

دقت داشته باشید که برای سرور ایمیلی از سرور وردپرس خود استفاده نکنید. برای فرم تماس خود، از افزونه هایی مانند افزونه های تماس 7 استفاده کنید.

کشینگ

افزونه های کشینگ

افزونه هایی مانند W3 Total Cache یا WP Super Cache را میتوان به آسانی نصب و استفاده کرد. این افزونه ها صفحات و نوشته ها را به عنوان فایل های ایستا در وردپرس کش خواهند کرد. این فایل های استاتیک بجای روش پیشین برای کاربران به نمایش در خواهند آمد که باعث کاهش بار پردازش بر روی سرور می شوند. این مساله می تواند باعث بهینه سازی وردپرس و بهبود عملکرد شود.

کش سمت سرور

کش سمت سرور مساله ای پیچیده تر می باشد اما برای وبسایت هایی با ترافیک بسیار بالا استفاده می شود و انتخاب های زیادی در این زمینه وجود دارد. ساده ترین راه حل با کش سمت سرور به صورت محلی آغاز می شود و یکی از پیچیده ترین روش ها در این زمینه استفاده از چند سرور کشینگ است.

استفاده از افزونه هایی مانند Disqus بجای سیستم نظردهی پیش فرض وردپرس نیز از طریق ملزم نکردن خوانندگان به عدم لاگین و کاهش تعداد بازدید صفحات به کاهش بار سرور کمک کند.

کشینگ مرورگر

کشینگ مرورگر می تواند به کاهش بار سرور از طریق کاهش تعداد درخواست به ازای صفحه کمک کند. برای مثال با تنظیم سرآیندهای صحیح برای فایل که تغییر نخواهند کرد، می توان کاری کرد که مرورگرها این فایل ها را بر روی کامپیوتر کاربر کش کنند. این تکنیک به مرورگر اجازه می دهد تا بجای درخواست فایلها، بررسی کند که آیا فایل ها دستخوش تغییر شده اند یا خیر. نتیجه این می شود که بسیاری از فایل ها نیازی به ارسال از جانب وب سرور نخواهند داشت چرا که دستخورده باقی مانده اند.

محتوای ایستا

بار هر فایل استاتیک یا ایستایی را می توان به سروری دیگر انتقال داد. برای مثال هر تصویر ایستا، فایل های CSS یا جاوا اسکریپت را می توان به سروری دیگر انتقال داد. این روش، روشی معمول در سیستم هایی با کیفیت بسیار بالا محسوب می شود (مانند گوگل، فیلکر، یوتیوب و …) اما می تواند در وبسایت های کوچک که از یک سرور استفاده می کنند نیز بسیار مفید باشد.

فید یا خوراک

بار فیدهای شما می تواند خیلی ساده به بیرون انتقال داده شود. خدمات ردگیری فید مانند فیدبرنر گوگل اینکار را به صورت خودکار برای شما انجام می دهد. سرورهای فیدبرنر تمام ترافیک فید را برای شما به صورت خودکار مدیریت می کنند و تنها به روزرسانی فید را از وبسایت شما هر چند دقیقه انجام می دهند. اینکار می تواند در حفظ ترافیک به شما کمک بسیار بزرگی کند.

فشرده سازی

به منظور بهینه سازی وردپرس، روش های زیادی برای فشرده سازی فایل و داده ها بر روی سرور وجود دارد که می توان از این طریق صفحات را خیلی سریع تر به مرورگرهای خوانندگان انتقال داد. افزونه W3 Total Cache معمول ترین روش برای فشرده سازی محسوب می شود. این افزونه از فشرده سازی و ترکیب فایل های CSS و جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند.

0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *