چگونه خطای 500 سرور را در وردپرس حل کنیم؟
خطای داخلی سرور در وردپرس یعنی خطای 500 سرور یکی از بدترین نوع خطاها در کار با وردپرس محسوب می شود. هیچ راه حل مشخص و معمولی برای حل این مشکل وجود ندارد و در حقیقت خطای 500، خطایی است که کمتر به سرور ارتباط پیدا می کند (یعنی در واقع سرور شما به درستی کار می کند).
خطای 500 سرور چیست
تعریف خطای 500 تا حدی غیرشفاف است. در اصل، هیچ نشانه واقعی وجود ندارد که متوجه شویم در حقیقت چه چیزی دچار خطا شده و مشکل از کجاست.
تنها چیزی که قطعی است این است که خطا به دلیل یک سری عملیاتی ایجاد شده که در سمت بکاند وبسایت اشتباه پیش رفته است. مشخصا در مورد وردپرس، این خطا به این معناست که یک اسکریپت که بخشی از پوسته یا افزونه است کاری کرده که نبایستی انجام میداده است و حالا سرور دچار مشکل شده است.
چطور خطای سرور 500 را حل کنیم
- فعال کردن قابلیت عیب یابی
- غیرفعال سازی تمام افزونه ها و تغییر پوسته
- فایل htaccess را بررسی کنید
- افزایش ظرفیت حافظه
- از پشتیبان خود کمک بخواهید
- حذف و نصب دوباره وردپرس
اغلب اوقات می توانید خطای 500 را با برداشتن 6 گام زیر حل کنید:
1. فعال کردن قابلیت عیب یابی
هرگاه وردپرس دچار ایراد شد یا خطایی در سمت سرور رخ داد توصیه می شود که حتما حالت عیب یابی را فعال کنید. در حالیکه فعال سازی قابلیت عیب یابی مشکل را مستقیما حل نمی کند اما به شما اطلاعاتی در خصوص عملکرد وبسایت شما می دهد.
پیشتر در این نوشته در خصوص فعال سازی قابلیت عیب یابی وردپرس صحبت کردیم. برای فعال سازی این قابلیت باید فایل wp-config.php وردپرس خود را بر روی سرور باز کرده و به دنبال WP_DEBUG باشید. اگر این عبارت را یافتید بایستی مقدار آن به صورت true باشد اما اگر چنین عبارتی را در فایل wp-config.php نیافتید، بایستی خط کد زیر را در فایل مذکور وارد کنید.
define( "WP_DEBUG", true );
وقتیکه فایل را ذخیره کردید وبسایت خود را دوباره بارگیری کنید تا تغییرات را ببینید. اگر خوش شانس باشید، خطای سرور مخفی خواهد شد و با خطایی متفاوت جایگزین میشود که به شما می گوید مشکل از کجاست.
اگر مشکل را یافتید ببینید که خطا چیست و از کجاست. اگر خطا از پوشه یک افزونه حادث می شود، افزونه را غیرفعال کرده و در این صورت خطا از بین خواهد رفت.
اگر روشن کردن حالت اشکال زدایی باعث نمی شود که مشکل شما حل شود، خوب است که این حالت را تا حل مشکل روشن نگاه دارید. این وضعیت به شما و هر توسعه دهنده دیگر امکانات بیشتری می دهد که بدانید چه اتفاقاتی در جریان است.
2. غیرفعال سازی تمام افزونه ها و تغییر پوسته
اگر به داشبورد مدیریت وبسایت خود دسترسی دارید بایستی تمام افزونه های وبسایت خود را غیرفعال کنید تا ببینید که مساله حل شده یا خیر. اگر وبسایت شما بدون هیچ خطای سروری اجرا می شود، پس ایراد از یکی از افزونه های وبسایت بوده است. می توانید افزونه ها را یک به یک فعال کنید تا از افزونه دچار ایراد باخبر شوید.
می توانید قالب وبسایت خود را به حال پیش فرض برگردانید. اگر وبسایت بدون خطای داخلی سرور بارگیری شد، پس ایراد از قالب شماست.
بسیاری مواقع ایراد از جانب افزونه هایی است که بر روی وبسایت نصب و فعال می کنید.
3. فایل htaccess را بررسی کنید
اگر فایل htaccess را بر روی وبسایت خود دارید، بایستی بدانید که این فایل شامل تعدادی قوانین است که به سرور می گوید که تحت شرایطی مشخص چه رفتاری از خود نشان دهد. استفاده از قابلیت بازنشانی آدرس ها یا ممانعت از دسترسی به وبسایتتان از طرف اشخاص خرابکار از جمله استفاده های معمول این فایل است.
به cPanel خود لاگین کرده و به مسیر ریشه وبسایت خود بروید. در اینجا بایستی فایل htaccess را در صورت وجود مشاهده کنید (اطمینان یابید که توانایی مشاهده فایل های مخفی را دارید).
ابتدا از این فایل یک پشتیبان تهیه کرده و سپس اقدام پاک کردن محتوای فایل و یا خود فایل کنید. این کار می تواند قوانین مهمی را حذف کند، اگر خطای 500 سرور به دلیل اشتباهی در این فایل رخ داده باشد، رفع خواهد شد.
اگر خطا رفع شده باشد، مساله از جانب فایل htaccess شما ایجاد شده بود. سپس اقدام به بازگردانی فایل پشتیبان htaccess کنید و سپس به صورت بلاک به بلاک دستورات را حذف کنید. در هر مرحله وبسایت خود را بررسی کنید که آیا مشکل رفع شده است یا که خیر. اگر در نقطه ای از این کار، وبسایت به حالت عادی خود بازگشت، خواهید دانست که کدام بلاک باعث ایجاد مشکل شده است.
سپس می توانید آن خط را از فایل htaccess خود حذف کنید و از توسعه دهنده یا میزبان خود برای کمک بیشتر راهنمایی بخواهید.
4. افزایش ظرفیت حافظه
به ندرت کمبود حافظه باعث ایجاد این مشکل خواهد شد. اما ممکن است که افزایش محدودیت حافظه بتواند در شرایطی به کمک شما بیابد. برای انجام اینکار، فایل wp-config.php را در مسیر ریشه فضای میزبان خود باز کنید و به دنبال عبارت WP_MEMORY_LIMIT باشید. اگر این دستور وجود داشته باشد، مقدار آن را به 64M تغییر دهید. اگر چنین دستوری را نیافتید خط زیر را به فایل wp-config.php خود بیافزایید:
define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M');
اگر این کار باعث حل مشکل شما شد، بنابراین این احتمال می رود که تکه کد اشتباهی از افزونه ای احتمالا منابع شما را هدر می دهد.
5. از پشتیبان خود کمک بخواهید
مسایل نامعمول زیادی وجود دارد که می تواند منجربه خطای داخلی سرور در وردپرس شود اما در این نقطه بهتر است که از پشتیبان هاست خود کمک بخواهید. این مساله از طرفی می تواند از جانب سرور ایجاد شده باشد. با ارتباط با پشتیبان خود می توانید از این مساله اطمینان حاصل کنید.
6. حذف و نصب دوباره وردپرس
در اغلب موارد این روش کار زیادی برای شما پیش نخواهد برد اما مواردی وجود دارد که در آن حذف و نصب دوباره وردپرس می تواند به حل مشکل شما بیانجامد.
خطای 500 سرور با اینکه عنوان خطای داخلی سرور دارد اما به ندرت به دلیل خطای واقعی سرور رخ می دهد. اغلب اوقات، با طی کردن مراحل بالا مساله حل خواهد شد.
0 / 5. 0
دیدگاهتان را بنویسید