نشانی وب URL و تاثیر آن بر سئو
نشانی وب یا URL چیست؟
یک نشانی وب یا Uniform Resource Locator (به اختصار URL) – مکانیاب منبع یکسان – متن خواندنی است که مکان یک منبع (معمولا صفحه وب) را بر روی اینترنت مشخص می کند. URL تعیین می کند که آن صفحه وب چگونه بایستی خوانده شود که به این استاندارد یا رویه، پروتکل گفته میشود.
نشانی وب از سه بخش ساخته شده است:
- HTTP، HTTPS، FTP و … در واقع روشی را تعریف می کند که از طریق آن، مرورگر و سرور با یکدیگر برای بازخوانی صفحه وب ارتباط برقرار میکنند. پروتکل قوانینی را در خصوص مدیریت خطا، امنیت و سایر مسایل تنظیم میکند.
- دامنه: شامل عبارتیست که بیانگر آدرس IP یک وبسایت است. اینکه یک دامنه چطور بایستی به یک آدرس IP اشاره کند، توسط سیستم نام دامنه یا DNS تنظیم تعیین میشود. مرورگرها از DNS lookup برای یافتن آدرس IP یک دامنه که شما در مرورگرتان وارد میکنید استفاده میکنند.
- دامنه سطح بالا: که معمولا به صورت TLD خلاصه میشود، به TLD به عنوان یک دستهبندی برای انواعی از وبسایت میتوان نگاه کرد. برای مثال، gov. برای وبسایت های دولتی، edu. برای وبسایت های آموزشی و com. برای وبسایت های عمومی.
برخی از نشانیهای وب از چهار بخش تشکیل شده اند: و یک زیردامنه.
زیردامنه، یک دامنه درون یک دامنه دیگر است. از لحاظ فنی تمام دامنهها، زیردامنه TLD محسوب میشوند. بنابراین در en.wproket.ir عبارت en زیردامنه ای از wproket محسوب می شود که خودش نیز زیردامنه ای از دامنه سطح بالای ir است.
نشانی وب که از www در ابتدای دامنه خود استفاده میکند از لحاظ فنی از زیردامنه www استفاده کرده است.
وقتیکه وارد صفحه خانگی یک وبسایت میشوید، URL اندکی طولانیتر و پیچیدهتر میشود. هرچیزی که پس از TLD نشانی وب و پیش از یک نشان سوال یا هش (اگر وجود داشته باشد) قرار گیرد نشانگر پوشه یا زیرپوشهای است که در آن صفحه قرار دارید. در آدرس زیر:
https://www.example.com/category/subcategory/page
صفحه page در زیرپوشه subcategory از پوشه category است. برخی از نشانیهای وب شامل متنهایی پس از نشانی صفحه میباشند. برخی اوقات شامل پسوند فایل نیز میشوند مانند html. یا pdf.
همانطور که میدانید پسوند فایل تاثیری بر رتبهبندی وبسایت شما ندارد.
نشانی وب همچنین میتواند شامل چیزی به نام پارامترهای نشانی وب، پارامترهای پرسوجو یا رشتههای پرسوجو باشد. پارامتر نشانی وب هرچیزی است که پس از نشان پرسش در نشانی وب ظاهر می شود.
https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium
پارامترهای نشانی وب بالا color=red و size=medium هستند.
همانطوری که احتمالا حدس زدهاید، نشانی وب بالا مربوط به صفحهای است که شامل لیستی از محصولات (تیشرت) میباشد که توسط رنگ و اندازه فیلتر شده است.
پارامترهای URL اغلب برای نمایش محتوای پویا به کار میروند مانند لیستهای مرتب شده یا فیلتر شده یا به منظور آمارگیری (اغلب UTM و در ارتباط با Google Analytics استفاده می شود) و یا برای صفحهبندی نیز به کار میروند.
همچنین نشانیهایی وجود دارند که هش (کاراکتر #) دارد که در ادامه آن متنهایی در انتهای نشانی وب میآید:
https://www.example.com/page#section1
نشان هش # به بخشی از صفحهای که در آن قرار دارید اشاره میکند. در حقیقت، عبارت همراه با نماد هش # به شما اجازه میدهند به بخشهای متفاوتی از یک صفحه وب در یک جدول محتوا لینک دهید. ویکیپدیا از این نوع نشانیها همواره در مقالات خود استفاده میکند.
نشانی وب چه تاثیری بر سئو دارد؟
نشانی وب یا ساختار نشانی وب میتواند بر سئو وبسایت تاثیرگذار باشد. در واقع نشانی وب تاثیر مستقیمی بر سئو وبسایت شما دارد، به علاوه اینکه تاثیر غیرمستقیمی به واسطه تجربه کاربری و رفتار کاربر دارد.
1. HTTPS
تمامی وبسایتها بایستی از https به جای http برای نشانی وبسایت خود استفاده کنند. گوگل برای رتبهبندی وبسایتها از HTTPS استفاده میکند تا به وبسایتهایی که از این پروتکل استفاده می کنند رتبه بندی بهتری بدهد. علاوه بر این، وبسایتهایی که از HTTPS استفاده نمیکنند، در مرورگرهای مدرن به عنوان وبسایت ناامن به کاربران معرفی میشوند.
بهرحال، با وجود اهمیت استفاده از HTTPS برای رتبه بندی هنوز هم وبسایتهایی هستند که از این پروتکل برای وبسایت خود استفاده نمیکنند.
2. ارتباط کلمه کلیدی
در سالهای اخیر، تاثیر استفاده از کلمات کلیدی در URL به عنوان عاملی برای گرفتن رنک در نتایج گوگل کمرنگ شده است. همانطور که گوگل طی سالیان اخیر، در تحلیل صفحات وب برای رتبهبندی آنها در نتایج جستجوی کاربران بهتر و بهتر شده است، کمتر و کمتر به URL وبسایت توجه نشان داده است.
در واقع برخی بررسیهای تازه نشان دادهاند که استفاده از کلمه کلیدی در URL و در خود دامنه در واقع رابطه تاحدی معکوس با رتبه صفحات آن وبسایت در نتایج جستجو دارد.
برای جدا کردن کلمات در نشانیهای روی وبسایت خود بهتر است از خط فاصله به جای زیر خط استفاده کنید. گوگل درک بهتری نسبت به خط فاصله دارد و در مقابل درک درستی از زیرخط _ ندارد (هرچند که در سالهای اخیر تغییراتی کرده است). بنابراین برای جداسازی کلمات در نشانی وب محتوای خود از خط فاصله استفاده کنید.
3. رفتار کاربر
استفاده از نشانی واضح، توصیفی و ساده برای انسان قابل درک و فهمتر است. همچنین به کاربر اجازه میدهد تا به سادگی و سریعا اقدام به خواندن URL کنند و بداند که دقیقا بایستی از صفحه وبی که از آن دیدن میکند چه انتظاراتی داشته باشند.
نشانی واضح کمک میکند که نظر کاربر را در نتایج جستجو جلب کنید.
وقتیکه شخصی نشانی وب را مطابق نتایج جستجوی خود میبیند یا صفحهای را مشاهده میکند که پاسخ پرسشش را در خود جای داده یا به حل مشکل او کمک می کند، احتمال کلیک کردن بر روی آن لینک نیز بالاتر می رود.
برای جلب نظر کاربر، اینطور فرض کنید که گوگل عناوین صفحات را در نتایج جستجوی خود به کاربران نشان نمیدهد. در این صورت آیا کاربر قادر به پیشبینی محتوای صفحه بر اساس نتایج خواهد بود یا خیر؟
4. اشتراک در شبکههای اجتماعی و لینکدهی
خیلی از افراد از نشانی و توضیحات در کنار هم برای لینک دادن به یک وبسایت استفاده میکنند، اما برخی تنها نشانی را کپی و پیست میکنند. در این شرایط، نشانی وب به متن توصیفی لینک تبدیل و تفسیر می شود. اگر از آدرس وب واضح استفاده کنید، خط تیره به جای زیرخط و کلمات کلیدی، به درک بهتر نشانی وبسایت شما کمک خواهند کرد.
نشانی وب واضح نیز به کلیکخورتر شدن لینکها در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر کمک بیشتری میکند.
3.9 / 5. 11
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خوب وعالی
Ale
خیلی عالی وکاربردی ممنونم
نمیدونم خسته بودم خواب آلود دستم خوردکلیک شد