نام دامنه چیست؟

نام دامنه بخشی از آدرس آنلاین شماست و بازدیدکنندگان‌تان از آن آدرس برای یافتن شما استفاده می کنند. برای مثال نام دامنه راکت وردپرس wproket.ir است. نام دامنه شما نیز بایستی منحصر به فرد باشد. وقتیکه آن نام را ثبت کردید، هیچ شخص دیگری نمی تواند همان نام را ثبت کند، البته در صورتی که همچنان آن نام دامنه را با پرداخت پول برای خودتان تمدید کرده باشید.

ثبت نام دامنه کاری بسیار آسان است چرا که می توانید هر نامی که میخواهید را برگزینید اما بایستی به خاطر داشته باشید که انتخاب نام برای آینده کسب و کارتان اهمیت بسیاری دارد. در این بخش یک سری قوانین را برای‌تان معرفی می کنیم که بایستی پیش از خرید یک نام دامنه در ذهن بسپارید.

قانون اول – نام دامنه ای انتخاب کنید که معرف برند یا کسب و کار شما باشد. ضمنا اگر نام برند شما عددی ندارد از اعداد استفاده نکنید زیرا خیلی کاربرپسندانه نیست.

قانون دوم – اگر محدودیت مالی ندارید پس به سراغ باقی پسوندهای نام دامنه تان بروید و آنها را خریداری کنید؛ اینکار به این دلیل است که در آینده و در صورت گسترده شدن کسب و کارتان فردی از نام شما سواستفاده نکند، مثلا wproket.biz یا wproket.info و … اگر در مرورگرتان gogle.com را تایپ کنید و o را جا بیاندازید باز هم به google.com هدایت خواهید شد.

قانون سوم – اطمینان بیابید که نام دامنه ای که انتخاب می کنید مربوط به کسب و کار معروف نباشد یا کپی رایت نباشد.

قانون چهارم – نام دامنه کوتاه انتخاب کنید. هرچه نام دامنه کوتاه تر باشد، آسان تر تایپ شده، خوانده می شود، به اشتراک گذاشته می شود و بهتر در نتایج جستجو دیده می شود.

قانون پنجم – پسوند ها یعنی com. یا net. در انتهای آدرس های وب آورده می شوند. هر یک از این پسوندها کاربردی متفاوت دارند بنابراین مطمئن شوید که از پسوندی استفاده می کنید که به کار کسب و کارتان می آید. پسوند com. به مراتب نسبت به پسوندهای دیگر پرطرفدار است در نتیجه مدت زمان بسیار طولانی در دسترس کاربران بوده و حالا هم تعداد نام های آزاد کوتاه و مناسب کمی می توانید برای خودتان ثبت کنید. به یاد داشته باشید که هر کشور نیز یک پسوند مخصوص به خود را دارد، پسوند نام های دامنه در ایران ir. است.

قانون ششم – اگر نام دامنه شما بیانگر نام برندتان نیست، پس حداقل بایستی از کلمات کلیدی که تشریح کننده کسب و کارتان باشد استفاده کنید.

پسوندهای نام دامنه

اولین نوع دامنه TLD یا دامنه سطح بالا. این دامنه های سطح بالا شامل هر پسوندی هستند که تنها یک پسوند دارند مثلا net. یا into. و …

دامنه های سطح دوم (2LD) نام های دامنه ای هستند که شامل یک سطح بیشتر پس از com. یا co. می باشند. برای مثال com.ir. استایل نام دامنه دوم است چرا که یک پسوند دیگر به دنبال com. آمده که نشان می دهد این نام دامنه از ایران است.

دامنه سطح بالای عمومی یا gTLD شامل آدرس هایی مانند marketing. یا fashion. می باشد. این نوع نام های دامنه اخیرا بسیار پرطرفدار شده اند.

دامنه های سطح بالا کد کشور یا CcTLDها که معمولا بیانگر کشور خاصی هستند مانند uk. یا ir.

به خاطر داشته باشید که پسوندهای نام دامنه معنا دارند. برخی از دامنه های سطح بالا معروف در زیر لیست شده اند:

  • com. – مخفف commercial این پسوند، یک TLD باز است، هر شخصی می تواند آن را ثبت کند و همیشه یک TLD اصلی هم محسوب می شود.
  • org. – مخفف organization این پسوند، یک TLD باز است، هر شخصی مجاز به ثبت آن است. هرچند که در اصل برای سازمان های غیرانتفاعی در نظر گرفته شده بود. اما حالا چنین محدودیتی وجود ندارد و نام دامنه org. توسط سازمان های بیشماری در گرداگرد دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • net. – مخفف network این پسوند، یک TLD باز است، هر شخصی مجاز به ثبت آن است. در ابتدا برای دامنه هایی در نظر گرفته شده بود که اشاره به شبکه یا کامپیوترهای توزیع شده داشته یا وبسایت های پورتال که خودشان شامل وبسایت های کوچکتر می شدند.
  • edu. – مخفف education این TLD محدود به نهادهای علمی به خصوصی می شود اما به دانشگاه های و مدارس محدود نیست.
  • mil. – مخفف military نام دامنه mil. محدود به استفاده توسط ارتش ایالات متحده آمریکاست.
  • arpa. – مخفف Advanced Research Projects Agency برای روزهای ابتدایی اینترنت است. arpa.

مطالب مرتبط

لینک‌های Absolute، لینک‌های Relative و لینک‌های ID

لینک‌ها یا هایپرلینک‌ها ابتدایی‌ترین شکل از مرور محسوب می شوند. بدون آنها وب به شکلی متفاوت از آنچیزی که اکنون می‌شناسیمش می‌بود. لینک های Absolute لینک های Absolute لینک هایی هستند که یک مقصد مشخص دارند. ساخت یک لینک absolute را می توان با یک تگ anchor یا تگ a شکل داد. این تگ ها […]

ID و کلاس در CSS و تفاوتشان

کلاس ها در CSS و HTML مهمترین بخش CSS، اختصاص صحیح HTML به کلاس مخصوصش در CSS می باشد. شما هر تکه کد CSS را به عنصری در html مرتبط می کنید مگر اینکه آن عنصر به خصوصیات استایل دهی دیگری مرتبط باشد. کلاس ها را می توان برای ساخت ساختاری از زیرکلاس ها استفاده […]

7 اشتباه رایج برنامه‌نویسان در نوشتن کد HTML و CSS

فناوری های جدید به افراد اجازه طراحی پروژه های پیچیده و جذاب را می دهند. اما وقتی صحبت از HTML و CSS می شود بسیاری از تازه کارها هنوز هم اشتباهات مشابهی در نوشتن کد HTML و CSS مرتکب می شوند. بهم ریختگی CSS یکی از اشتباهات مشترک و معمول کاربران در نوشتن کدهای CSS، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *