سبد خرید0

سبد خرید شما خالی است.

نشانی وب

نشانی وب یا URL چیست؟

یک نشانی وب یا URL – مکانیاب منبع یکسان – متن قابل خواندن است که مکان یک منبع (معمولا صفحه وب) را بر روی اینترنت مشخص می کند. URL همچنین تعیین می کند که چگونه بایستی آن صفحه وب بازخوانی شود که به عنوان پروتکل نیز شناخته می شود.

نشانی وب از سه بخش ساخته شده است:

  1. HTTP، HTTPS، FTP و … در واقع روشی را تعریف می کند که از طریق آن مرورگر و سرور با یکدیگر برای بازخوانی صفحه وب ارتباط برقرار خواهند کرد. پروتکل قوانینی را در خصوص مدیریت خطا، امنیتی و سایر مسایل تنظیم می کند.
  2. دامنه: شناسه ای که نماینده آدرس IP یک وبسایت است. قوانین نگاشت یک دامنه به یک آدرس IP توسط سیستم نام دامنه یا DNS تنظیم می شود. مرورگرها از DNS lookup برای یافتن آدرس IP یک دامنه که شما در مرورگرتان وارد می کنید استفاده می کنند.
  3. دامنه سطح بالا: که معمولا به صورت TLD خلاصه می شود، دامنه سطح بالا شاید بیشتر به عنوان دسته‌بندی برای وبسایت‌ها تعریف شود. برای مثال، gov. برای وبسایت های دولتی، edu. برای وبسایت های آموزشی و com. برای وبسایت های عمومی.

برخی از نشانی‌های وب از چهار بخش تشکیل شده اند: و یک زیردامنه.

محتوای تکراری Duplicate Content چیست؟

زیردامنه ایجاد یک دامنه درون یک دامنه دیگر است. از لحاظ فنی تمام دامنه ها زیردامنه TLD محسوب می شوند. بنابراین در en.wproket.ir عبارت en زیردامنه ای از wproket محسوب می شود که خودش نیز زیردامنه ای از دامنه سطح بالای ir است.

نشانی وب که از www در ابتدای دامنه خود استفاده می کند از لحاظ فنی از زیردامنه www استفاده کرده است.

وقتیکه وارد صفحه خانگی یک وبسایت می شوند، URL اندکی طولانی تر و پیچیده تر می شود.

هرچیزی که پس از TLD نشانی وب و پیش از یک نشان سوال یا هش (اگر وجود داشته باشد) رخ دهد نشانگر پوشه یا زیرپوشه‌ای است که صفحه در آن حاضر است. در آدرس زیر:

صفحه page در زیرپوشه subcategory از پوشه category در دسترس است. برخی از نشانی‌های وب شامل متن هایی پس از صفحه می باشند. برخی اوقات شامل پسوند فایل نیز می شوند مانند html. یا pdf.

همانطور که می دانید پسوند فایل تاثیری بر رتبه‌بندی وبسایت شما ندارد.

بسته افزایش بازدید

نشانی وب همچنین می تواند شامل چیزی باشد که ما آن را پارامترهای نشانی وب، پارامترهای پرس‌وجو یا رشته‌های پرس‌وجو می‌نامیم.

پارامتر نشانی وب هرچیزی است که پس از نشان پرسش در نشانی وب ظاهر می شود.

پارامترهای نشانی وب بالا color=red و size=medium هستند.

36 نکته برای بهینه سازی مطالب از نظر سئو

همانطوری که احتمالا حدس زده اید، نشانی وب برای صفحه ای است که شامل لیستی از محصولات (تی‌شرت) می باشد که توسط رنگ و اندازه فیلتر شده است.

پارامترهای URL اغلب برای محتوای پویا به کار می روند مانند لیست های مرتب شده یا فیلتر شده یا به منظور آمارگیری (اغلب UTM و در ارتباط با Google Analytics استفاده می شود) و یا برای صفحه بندی.

همچنین نشانی وب را خواهید یافت که هش (کاراکتر #) دارد که در ادامه آن متن‌هایی در انتهای نشانی وب ظاهر می شوند:

نشان هش # به بخشی از صفحه اشاره می کند. هش های نشانی وب چیزی هستند که به شما اجازه می دهند به بخش های متفاوتی از یک صفحه وب در یک جدول محتوا لینک دهید. ویکیپدیا از این نوع نشانی‌ها همواره در مقالات خود استفاده می کند.

نشانی وب چه تاثیری بر سئو دارد؟

نشانی وب یا ساختار نشانی وب شما می تواند بر سئو وبسایت شما تاثیرگذار باشد. در واقع نشانی وب تاثیر مستقیمی بر سئو وبسایت شما دارد (سیگنال های رتبه بندی مرتبط با نشانی وب محسوب می شوند) به علاوه اینکه تاثیر غیرمستقیمی از طریق تجربه کاربری و رفتار کاربری دارند.

1. HTTPS

ساختار نشانی وب بر رتبه بندی به شکل HTTPS تاثیرگذار است. گوگل از HTTPS استفاده می کند تا به وبسایت‌هایی که از این پروتکل استفاده می کنند رتبه بندی بهتری بدهد. علاوه بر این حالا وبسایت هایی که از HTTPS استفاده نمی کنند را در مرورگر خود به عنوان وبسایت های ناامن به کاربران خود معرفی می کند.

توضیحات متا و استفاده از آن برای سئو

در یک مطالعه در سال 2017 در خصوص عوامل رتبه بندی، Searchmetrics دریافت که 37% از 20 نتیحه بالای گوگل از URL با HTTPS استفاده می کنند درحالیکه صفحات استفاده کننده از HTTPS در 10 نتیجه بالای گوگل در حدود 45% بودند.

بررسی های جدید نشان می دهد که این عدد به 70% برای 10 نتیجه بالا رسیده است.

بهرحال، با وجود اهمیت استفاده از HTTPS برای رتبه بندی هنوز هم وبسایت هایی هستند که از این پروتکل برای وبسایت خود استفاده نمی کنند.

بنر پشتیبانی و ساخت وردپرس

2. ارتباط کلمه کلیدی

تاثیر قدرت کلمات کلیدی استفاده شده در URL به عنوان عامل رتبه بندی در سال های اخیر کاهش یافته است. همانطور که گوگل در تقسیر صفحات طی سالیان اخیر بهتر و بهتر شده است، کمتر و کمتر به URL اتکا پیدا کرده که به او بگوید که صفحه مورد نظرش در چه رابطه است.

در واقع برخی بررسی‌های تازه نشان داده اند که استفاده از کلمه کلیدی در URL و در خود دامنه در واقع نسبت منفی با رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو دارد.

بایستی همواره از کلمات کلیدی استفاده کنید تا مطمئن شوید که نشانی های وب صفحات‌تان توصیفی و درست هستند اما اینکار بیشتر برای تجربه بهتر کاربری است.

به مانند همیشه در سئو، روشی که در آن از کلمات کلیدی در URL استفاده می کنید بر چگونگی تاثیرگذاری آنها در رتبه بندی صفحه ارتباط مستقیم دارد. به آن از چشم کاربر نگاه کنید: به درک اینکه صفحه در چه خصوص است کمک می کند؟

اگر پاسخ بله است، همینکار را انجام دهید. اگر پاسخ‌تان خیر است یا حتی شاید است، درباره نشانی وب نوشته خود بازبینی داشته باشید.

شیوه ای که شما کلمات را در ساختار نشانی وب URL جدا می کنید از نظر سئو اهمیت چندانی ندارد. برای انجام اینکار دو گزینه دارید: خط فاصله و زیرخط. در حالیکه استفاده از هریک از اینها در نشانی وب تفاوت چندانی از نظر انسانی ندارد اما از نظر گوگل مهم است.

گوگل استفاده از خط فاصله را در نشانی وب بهتر درک می کند و در مقابل درک درستی از زیرخط _ ندارد (هرچند که در سال‌های اخیر تغییراتی کرده است. بنابراین برای جداسازی کلمات در نشانی وب محتوای خود از خط فاصله استفاده کنید.

3. رفتار کاربر

استفاده از نشانی وب URL شفاف، توصیفی و ساده برای انسان قابل درک و فهم‌تر است. همچنین به آنها اجازه می دهد تا به سادگی و سریعا اقدام به خواندن URL کنند و بدانند که دقیقا بایستی از یک صفحه وب چه انتظاراتی داشته باشند. آدرس های ساده و قابل فهم را نشانی وب شفاف می خوانند.

بهینه سازی Robots.txt برای سئو

URL شفاف می تواند به شما کمک کند که به شکل بهتری نظر کاربر را در نتایج جستجو جلب کنید.

وقتیکه شخصی نشانی وب را مطابق نتایج جستجوی خود میبیند یا صفحه ای را مشاهده می کند که پاسخ پرسشش را در خود جای داده یا به حل مشکل او کمک می کند، احتمال کلیک کردن بر روی آن لینک نیز بالاتر می رود.

برای بهینه سازی تشویق به حضور کاربر، اینطور فرض کنید که گوگل عناوین صفحات را در نتایج جستجوی خود به کاربرانش نشان نمی دهد. در این صورت آیا شخص قادر به پیشبینی محتوای صفحه بر اساس نتایج خواهد بود؟

4. به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و لینک ها

در حالیکه افراد بسیاری از متن های سفارشی برای لینکدهی استفاده می کنند، اما برخی تنها نشانی وب را کپی و پیست می کنند. در این شرایط، نشانی وب به متن توصیفی لینک تبدیل و تفسیر می شوند. اگر از آدرس وب شفاف استفاده کنید، خط تیره به جای زیرخط و کلمات کلیدی، آن لینک به شما اندکی رتبه بهتر خواهد داد.

نشانی وب شفاف نیز به کلیک‌خورتر شدن لینک ها در سکوهای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر کمک بیشتری می کند.

مسایل سئو در خصوص نشانی وب پویا و ایستا

نشانی وب پویا نشانی وبی است که توسط سیستم مدیریت محتوای شما یا سرور زمانیکه مرورگر درخواستی برای تکه محتوایی مشخص داشته ساخته می شود. این نوع از نشانی وب نسبتا در وبسایت هایی که از پایگاه داده بهره می برند معمول محسوب می شوند مانند وبسایت های فروشگاهی.

در حالیکه URL پویا از نظر فنی مشکلی ایجاد نمی کند (حداقل از سال 2008 گوگل امکان خزش و ایندکس کردن بدون مشکل این نوع آدرس ها را داشته است) بدون بررسی رها کردن آنها می تواند مسایلی را از نظر سئو ایجاد کند.

در مجموع اینطور می توان گفت که نفوذ URL در رتبه بندی گوگل رو به افول است اما این بدان معنا نیست که هیچ تاثیری بر رتبه بندی نداشته باشد. انتخاب نشانی صحیح کار موتورهای جستجو را راحت تر کرده و افراد نیز در یافتن و درک محتوای شما کار آسانی در پیش خواهند داشت.

برای راهنمایی در این زمینه می توانید بسته بررسی سئو سایت ما را سفارش دهید.

در صورتی که سایت وردپرس ندارید و نیاز به ساخت سایت وردپرس دارید از بسته راه اندازی سایت راکت وردپرس استفاده کنید. در صورتی که نیاز به پشتیبانی سایت وردپرس دارید یا نیاز به بسته های سئو و افزایش بازدید و لینک سازی دارید نیز می توانید از خدمات ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question