سبد خرید0

سبد خرید شما خالی است.

تگ Canonical

تگ Canonical، که rel canonical نیز نامیده می شود، تگ HTML است که به موتورهای جستجو می گوید که آدرس مشخص شده نسخه اصلی و نهایی از صفحه می باشد.

جدول محتوا:

تگ Canonical که در بخش <head> وبسایت قرار می گیرد به این صورت می باشد:

عملا، تگ Canonical به گوگل می گوید که شما می خواهید چه صفحه ای در نتایج جستجو ظاهر شود.

چرا تگ Canonical اهمیت دارد؟

ما انسان ها صفحات اینترنتی با محتوای یکسان را یکی می دانیم و گمان می کنیم که محتوای تمام آنها در واقع یکی هستند. اما موتورهای جستجو اینطور فکر نمی کنند و به این صورت نیز عمل نمی کنند. آنها آدرس های مختلف را به عنوان صفحات مختلفی می دانند حتی اگر آن صفحات در واقع یک کار انجام داده و محتوایی یکسان داشته باشند.

بنابراین از نظر گوگل آدرس های زیر همگی صفحاتی مجزا و منحصربه‌فرد محسوب می شوند:

از نظر گوگل، شما 5 کپی از صفحه خانگی دارید حتی اگر که محتوای این 5 صفحه برای شما یکی باشد. این وضعیت می تواند باعث ایجاد مسایلی در خصوص محتوای مضاعف Duplicate Content شود.

با افزودن تگ Canonical به 4 صفحه که به آدرس Canonical شما اشاره دارند به گوگل می گویید که کپی های صفحه اصلی را نادیده گرفته و به نسخه اصلی مراجعه کند.

ممکن است که وبسایت ها و سیستم های مدیریت محتوای مدرن وقتیکه محتوا را به شکل پویا بر اساس کاربر نمایش می دهند، باعث ایجاد این مساله شوند. سیستم های تجارت الکترونیک نیز به لطف نمایش چندگانه یک محصول (بر اساس رنگ، اندازه، شماره مدل و …) نیز مساله ساز می شوند.

علاوه بر این، وجود محتوای دوگانه می تواند از روی قصد باشد مانند زمانیکه صفحات فرود را می سازید که تفاوت خیلی اندکی با یکدیگر دارند.

تگ Canonical چگونه به وبسایت شما کمک می کند؟

وجود محتوای دوگانه بر روی وبسایت تان می تواند باعث ایجاد مسایل جدی در زمینه SEO یا بهینه سازی برای موتور جستجو شود:

  • بررسی روال لینک سازی: برخی اوقات افراد همیشه به نسخه درست وبسایت شما لینک نمی دهند. برخی اوقات https را از ابتدای آدرس لینک حذف می کنند یا یک اسلش در انتها می افزایند. بدون تگ Canonical، کمپین لینک سازی نتیجه بهینه را برای وبسایت شما در پی نخواهد داشت.
  • مساله خزیدن: داشتن محتوای دوگانه بر روی وبسایت باعث اتلاف زمان خزنده های گوگل برای بررسی وبسایت شما به دلیل محتوای تکراری خواهد شد. همانطور که می دانید خزنده های گوگل زمان مشخصی را برای خزیدن در هر وبسایت اختصاص می دهند.

با حل مساله محتوای دوگانه با استفاده از تگ Canonical خواهید توانست این مشکلات را حل کنید.

افزودن تگ Canonical به صفحات

همانطور که اشاره شد، کد تگ Canonical به صورت زیر می باشد:

این تکه کد در بخش <head> صفحه قرار خواهد گرفت. head صفحه تمام کدی است که بین دو تگ <head> و <head/> صفحه HTML واقع خواهد شد.

اینکه می خواهید چطور تگ های Canonical را به صفحاتتان بیافزایید کاملا بستگی به این دارد که وبسایت شما چه نوعی باشد. اگر وبسایت وردپرس دارید، می توانید از یک افزونه سئو کمک بگیرید.

بهترین روش استفاده از تگ Canonical

در حالیکه خود تگ Canonical تک کدی نسبتا ساده محسوب می شود، اما دنبال کردن بهترین روش برای استفاده از آن کاملا حیاتی محسوب می شود. از آنجاییکه تگ Canonical به گوگل می گوید که صفحه ای که در آن است را نادیده بگیرد و به صفحه ای با آدرس Canonical مراجعه کند، عملا با اشتباهی کوچک خیلی ساده سئو وبسایت خود را خراب خواهید کرد.

Canonical خودارجاعی

لزومی به استفاده از تگ Canonical خودارجاعی در صفحات وجود ندارد اما استفاده از آن ضرری هم ندارد. Canonical خودارجاعی زمانی استفاده می شود که صفحه ای شامل یک تگ Canonical اشاره شده به خودش است. برای مثال صفحه https://www.wproket.ir/shop شامل تگ Canonical زیر باشد:

در ابتدا ممکن است که قضیه روشن باشد اما در واقع پرسشی معمول در دنیای سئو محسوب می شود.

مطمئن شوید که آدرس Canonical دسترس پذیر باشد

یه مساله ساده دیگر: چرا بایستی اعلام کنیم که یک صفحه نسخه اصلی است و سپس گوگل را به آدرسی دیگر ارجاع دهیم؟ یا به آدرسی که صفحه 404 بازمی‌گرداند؟ یا صفحه ای که توسط robots.txt مسدود شده است؟

تنها آدرسی های که کد وضعیت 200 را بازمی‌گردانند و در فایل robots.txt شما مجاز هستند را Canonical کنید. مطمئن شوید که آدرس Canonical شما در نقشه سایت XML وجود دارد. آدرس های Canonical را در تگ های noindex بررسی کنید.

اگر از برنامه هایی استفاده می کنید که تگ Canonical را به صورت پویا ایجاد می کنند، بررسی‌شان کنید. برخی از سکوهای مدیریت محتوا و افزونه ها، Canonical خودارجاعی منحصربه‌فرد را برای هر آدرس منتشر شده در وبسایت‌تان می نویسند که کاملا برخلاف هدف Canonical کردن آدرس ها می باشد.

از آدرس‌های کامل استفاده کنید

وقتیکه آدرسی را به تگ Canonical می افزایید همیشه آدرس کامل را در نظر داشته باشید. بدین معنا که این آدرس بایستی شامل بخش های زیر باشد:

  • //:https
  • www (اگر بخشی از دامنه مدنظر شما است)
  • نام دامنه
  • و بخش پسوند دامنه

موارد بالا در کنار هم یک آدرس کامل را شکل می دهند. آدرسهایی که تنها شامل بخشی هستند که پس از پسوند می آیند را آدرسهای نسبی می نامند و وقتیکه گوگل تگ Canonical را می خواند شناخته نمی شوند.

اگر از آدرس کامل استفاده نکنید، گوگل تگ شما را نادیده خواهد گرفت.

می توانید از تگ Canonical در چند دامنه استفاده کنید

اگر مالک دو وبسایت (websitea.com) و (websiteb.com) هستید، می توانید با استفاده از تگ Canonical از وبسایت A به وبسایت B اشاره کنید. این روش برای شرکت های چندرسانه ای که یک محتوا را در چند مکان منتشر می کنند اما بر روی رتبه بندی یک وبسایت کار می کنند منطقی می باشد.

زنجیره Canonical ایجاد نکنید

وضعیتی را متصور شوید که در آن با ایجاد Canonical به صفحه A به صفحه B اشاره کنید و سپس با افزودن این تگ به صفحه B به صفحه C اشاره کنید. این مساله سیگنالی منفی را به گوگل می فرستد چرا که به او می گویید که دو آدرس متفاوت نسخه نهایی از صفحه می باشند.

موقعیات شبهه آور Canonical به مانند این باعث می شود که گوگل Canonicalهای شما را نادیده بگیرد.

برای حل این مساله نسخه نهایی صفحه خود را مشخص کنید (صفحه C در اینجا) و سپس تمام نسخه ها را به آن صفحه ارجاع دهید. بنابراین تگ Canonical را برای اشاره به صفحه C در هر دو صفحه A و B قرار دهید.

خطاهای معمول تگ Canonical

ممکن است که گاهی در کار با Canonicalها دچار خطا شوید. در اینجا معمول‌ترین خطاهایی که در رابطه با Canonical کردن آدرس وجود دارد را معرفی خواهیم کرد.

استفاده از تگ Canonical همراه تگ href کاملا بدون اشکال است. اما این دو تگ خیلی راحت و تصادفی با Canonical کردن صفحه به یک زبان با همان صفحه به زبان دیگر دچار مشکل خواهند شد.

اگر از Canonical و href با هم استفاده می کنید، Canonical صفحه انگلیسی را با آدرس انگلیسی و Canonical صفحه فارسی را با آدرس فارسی بررسی کنید.

برای مثال، اگر https://www.wproket.ir آدرس Canonical است که نسخه انگلیسی هم دارد، تگ Canonical و href بایستی به صورت زیر باشند:

تکه کد بسیار ساده است اما اگر با دقت اینکار را انجام ندهید دچار خطا خواهید شد.

استفاده تگ Canonical در صفحاتی که مشابه نیستند

در وبسایت ها اتفاق معمولی است که محتوای یکسان را در صفحات متفاوتی پوشش دهند. به عنوان مثال، در وبسایت فروشگاهی ممکن است که دو محصول کاملا متفاوت داشته باشیم که در بخش توضیحات و مشخصات بسیار مشابه باشند.

بهرحال این صفحات دو هدف کاملا متفاوت را دنبال می کنند، هرچند که بسیار مشابه همدیگر هستند اما بایستی لینک های Canonical به یکدیگر داشته باشند.

اگر از این تگ خیلی زیاد استفاده کنید، ممکن است که گوگل اعتماد خودش را نسبت به وبسایت شما از دست دهد. در نتیجه تگ Canonical در صفحات شما از نظر گوگل کم ارزش می شوند.

اگر نیاز به کمک و راهنمایی درباره این موضوع و سئو دارید ما به شما در این مسیر کمک خواهیم کرد می توانید نگاهی به پکیج بررسی سئو سایت، پکیج سئو داخلی و پکیج سئو بیرونی و لینک‌سازی بیاندازید. اگر نیاز به خدمات در زمینه ساخت و راه‌اندازی سایت و پشتیبانی وبسایت وردپرس خود دارید به پکیج‌های خدمات و پشتیبانی نگاهی بیاندازید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question