favicon

favicon آیکنی است که به صورت دیداری یک وبسایت و/یا برند را به نمایش در می آورد. این آیکن ها، تصاویری کوچک (معمولا 16×16 پیکسل) هستند که آنها را در کنار عنوان صفحه در نتایج جستجوی موبایلی یا در تب مرورگر، بوکمارک ها و تاریخچه مرورگر می بینید. معمولا favicon یک وبسایت با لوگوی آن یکیست.

برخی شرکت ها مانند گوگل که نرم افزارهای تحت وب بسیاری می سازند، از آیکن‌های متفاوتی برای هر برنامه وبی خود استفاده می کنند؛ مثلا برای گوگل مپ، گوگل کنسول، گوگل درایو و …

favicon به یک صفحه در بخش <head> آن با افزودن خط کد زیر افزوده می شود:

آدرس ذکر شده در لینک، آدرسی است که فایل تصویر در آن ذخیره می شود. توصیه می شود که از فرمت ico (فرمت فایل که مخصوصا برای ذخیره آیکن ها استفاده می شود) برای faviconها استفاده شود اما تمام مرورگرهای بزرگ از PNG و فایل های ایستای GIF نیز پشتیبانی می کنند.

تاریخچه Faviconها

این نام از مفهومی که اولین بار توسط مرورگر اینترنت اکسپلورر معرفی شد برگرفته شده است. کلمه favicon ترکیبی از favorite و icon است. که به این دلیل بود که بعد از آدرس در نوار favorite مرورگر به نمایش در می آید و از این رو نامی منطقی به نظر می رسد.

بهینه سازی Robots.txt برای سئو

اولین بار در سال 1999 پس از معرفی اینترنت اکسپلورر 5 بود که پشتیبانی از این فایل آغاز شد. در دسامبر 1999 نیز توسط W3C به صورت رسمی استاندارد اعلام شد.

تاثیر favicon بر سئوی وبسایت

favicon هیچ تاثیر مستقیمی بر بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو ندارد. اما گوگل favicon وبسایت را زمانی که نتیجه جستجو در موبایل ظاهر می شود نمایش می دهد.

صفحات بدون favicon یا آنهایی که در استفاده از faviconها قوانین گوگل را رعایت نمی کنند، از آیکن پیش‌فرض گوگل بجای favicon بهره خواهند برد.

برخی افراد فعال در حوزه سئو توصیه می کنند که افزودن favicon به وبسایت باعث بهبود سئو خواهد شد زیرا گوگل وقتیکه در وبسایتی می خزد به صورت خودکار تلاش می کند تا به آدرس https://yoursite.com/favicon.ico دست یابد. پس اگر این آیکن را نداشته باشید گوگل خطای 404 خواهد داشت.

بهرحال گوگل در رابطه با نقش favicon در رتبه بندی به چیزی اشاره نکرده است. به علاوه اینکه گوگل معمولا به اندازه ای هوشمند است که متوجه شود عدم وجود favicon در وبسایت باعث برگرداندن خطای 404 و به معنای وبسایتی ناسالم نباشد.

faviconها ورای ارزش سئو

در سال 2015، گروه نیلسن نرمن نتیجه تحقیقی را درباره رفتار کاربران وقتیکه خرید پوشاک انجام می دادند منتشر کرد. روند خرید خریداران به این صورت بود:

  • چند تب برای محصولاتی که قصد خریدشان را دارند باز می کنند
  • انتخاب‌های‌شان را سبک سنگین می کنند
  • تب صفحه محصولاتی که قصد خریدشان را ندارند را می‌بندند
  • این روند را با باز کردن گروه جدیدی از تب‌ها با محصولات مدنظرشان تکرار می‌کنند

اغلب بازدیدکنندگان ما به صورت دائم صفحات را باز می کنند به صفحات دیگر می روند، جستجو می کنند، بوکمارک می کنند در حالیکه همین کار را برای چیزهایی دیگر تکرار می کنند.

بهبود سئو: روش‌های لینک سازی

از این رو favicon سایت شما نه فقط یک آیکن کوچک ریز در مرورگر بلکه ابزاری مهم در حفظ برند شما در پیشگاه مشتریان‌تان است درحالیکه محصولات شما را می خرند.

افزودن یک favicon به وبسایت‌تان شما را از مزایای اینکار بهره مند خواهد ساخت:

  • آگاهی از برند: faviconها هویت برند کسب و کار شما را در پیش چشم کاربر حتی زمانی که در وبسایت شما نیستند حفظ می کنند.
  • اعتبار و اطمینان: اگر وبسایت شما از favicon بی بهره است، قطعا چیزی کم دارد. افزودن favicon به وبسایت، کسب و کار شما را حرفه‌ای‌تر، قابل اطمینان تر و باثبات تر می سازد.

پس در حالیکه اینطور به نظر می رسد که favicon یک وبسایت بخشی غیرقابل انکار از آن وبسایت بوده، یک favicon به خوبی طراحی شده نیز می تواند بازاریابی وبسایت شما را بسیار موثرتر سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *