لینک سازی

چه اینکه در زمینه لینک سازی تازه کار هستید یا اینکه مدتی است اینکار را انجام می دهید، باز نکته جدیدی در این مطلب خواهید یافت. همواره چشم‌انداز سئو و لینک‌سازی در حال تغییر بوده است. امروزه اهمیت لینک‌سازیِ با کیفیت بسیار افزایش یافته است.

تعریف لینک سازی

لینک سازی روند کسب لینک از دیگر وبسایت ها برای خودتان است. ایجاد یک لینک روشی است که در آن کاربران بین صفحات اینترنتی مرور می کنند. موتورهای جستجو از لینک ها برای خزیدن در وب استفاده می کنند. آنها در بین لینک های صفحات در وبسایت شما می خزند و اینکار را بین وبسایت ها انجام می دهند. تکنیک های زیادی برای لینک سازی وجود دارد.

اینطور می شود گفت که لینک سازی یکی از سخت ترین بخش های سئو محسوب می شود. بسیاری از متخصصین سئو اغلب وقتشان را برای انجام درست اینکار سپری می کنند. به همین منظور اگر در هنر لینک سازی باکیفیت خبره شوید، حقیقتا پیشگام دیگر متخصصین سئو خواهید بود.

Slug یا نامک وردپرس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

چرا لینک سازی برای سئو اهمیت دارد؟

آناتومی یک لینک

برای درک اهمیت لینک سازی، مهم است که ابتدا بدانیم چگونه یک لینک ساخته می شود، چگونه موتورهای جستجو آن لینک را می بینند و چه تفسیری از آن لینک دارند.

  1. آغاز برچسب لینک: برچسب anchor (یا همان تگ a) نامیده می شود، این تگ، پیوند را باز کرده و به موتورهای جستجو درباره مقصد پیوند می گوید.
  2. لینک به مکانی دیگر: href که مخفف hyperlink referral است و متن درون گیومه نشانگر آدرس به جایی است که پیوند بدان اشاره می کند. این مکان همواره یک آدرس وب نیست. می تواند آدرس یک تصویر یا یک فایل برای دانلود باشد. برخی اوقات، در ابتدای این لینک علامت # را می بینید. این بدان معناست که مقصد پیوند محلی است که در نتیجه شما را به بخشی متفاوت از صفحه ای که هستید منتقل می کند.
  3. متن لنگر/ظاهری لینک: این متن، متنی کوتاه است که کاربران در صفحه وب آن را می بینند. و با کلیک بر روی این متن لینک را باز می کنند. این متن معمولا به صورتی متفاوت از سایر متن های یک صفحه مشخص می شود و اغلب با رنگ آبی و زیرخط مشخص می شود که به کاربران می گوید که این متن، لینکی قابل کلیک است.

لینک ها چه معنایی برای موتورهای جستجو دارند

دو روش اساسی وجود دارد که موتورهای جستجو از لینک ها استفاده می کنند:

  1. برای کشف صفحات وب جدید
  2. برای کمک به تعیین اینکه یک صفحه برای رتبه بندی در نتایج جستجو از چه ارزشی برخوردار است

وقتیکه موتورهای جستجو در صفحات وب خزیدند، می توانند محتوای آن صفحات را استخراج کرده و به ایندکس‌های‌شان بیافزایند. به این صورت، موتورهای جستجو می توانند در اینباره که یک صفحه وبی تا چه اندازه کیفیت دارد تصمیم گیری کنند. وقتیکه این روال آغاز شود، موتورهای جستجو تنها به محتوای صفحه نمی نگرند، بلکه به تعداد لینک هایی که به آن صفحه از وبسایت های بیرونی اشاره می کند و کیفیت آن وبسایت های بیرونی دقت می کنند. به صورت کلی، هرچه وبسایتی که شما را لینک می کند از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، احتمالا جایگاه شما در نتایج جستجو نیز بالاتر است.

لینک ها به عنوان عامل رتبه بندی به گوگل اجازه دادند که از اواخر دهه 90 میلادی بر بازار موتورهای جستجو حاکم شود. یکی از مالکین گوگل به نام لری پیج، PageRank را ابداع کرد که گوگل از آن برای سنجش کیفیت یک صفحه بر اساس تعداد لینک هایی که بدان اشاره می کنند استفاده می کند. این معیار بعد از آن به عنوان بخشی از الگوریتم کلی رتبه بندی مورد استفاده قرار گرفت و به سیگنال قدرتمندی بدل شد چرا که روش بسیار خوبی برای تعیین کیفیت یک صفحه محسوب می شد.

راهنمای جامع ارتقای سئو وردپرس و افزایش بازدید

به این دلیل موثر بود که بر اساس ایده ای شکل گرفت که یک لینک می تواند به عنوان رایی برای اعتماد به آن صفحه دیده شود یعنی اگر لایقش نباشد لینکی هم به آن نمی شود. تئوری این بود که وقتی کسی به وبسایتی دیگر لینک می دهد، عملا می گوید که این لینک، منبعی خوب محسوب می شود. در غیر این صورت لینکی در کار نخواهد بود، به عبارت دیگر به دوستتان یک رستوران بد توصیه نمی کنید.

بهرحال، متخصصین سئو دریافتند که چگونه می شود PageRank و نتایج جستجو برای کلمات کلیدی منتخب را دستکاری کرد. گوگل هم تلاش کرد تا راه هایی برای کشف وبسایت هایی بیابد که در آن آنها نتایج جستجو را مهندسی می کنند و به همین دلیل به‌روزرسانی‌های مداومی را منتشر می کند که مشخصا وبسایت‌هایی را که لایق رتبه بالاتری نیستند را به پایین لیست می فرستد.

این اتفاق همچنین گوگل را واداشت تا تکنیک های لینک سازی که پیشتر مورد تایید بود را در لیست ممنوعه خود قرار دهد مثلا، درج وبسایت در یک دایرکتوری وب و در عوض لینک گرفتن از آن. این روش، تکنیکی بود که گوگل عملا زمانی بدان توصیه می کرد اما بعدا توسط متخصصین سئو مورد سواستفاده قرار گرفت، بنابراین گوگل هم برای چنین لینک هایی دیگر ارزش زیادی قایل نشد.

اخیرا گوگل به شکل فعالی وبسایت هایی که تلاش می کنند تا از چنین تکنیک هایی برای لینک سازی سواستفاده می کنند را مجازات کند. به‌روزرسانی‌های پنگوئن گوگل نیز در همین رابطه است. اینکه بدانید که کدام تکنیک لینک سازی در راهنمای گوگل ممنوع شده مساله ای بسیار مهم است که به آن خواهیم پرداخت.

ما از الگوریتم کامل گوگل که برای تعیین نتایج جستجو استفاده می کند با خبر نیستم. با این وجود، لینک هنوز هم نقش بزرگی در این الگوریتم بازی می کند.

به صورت کلی اینطور دانسته می شود که اگر تمام فاکتورها برابر باشند، مقدار و کیفیت لینک های اشاره شده به یک صفحه باعث ایجاد تفاوت بین رتبه بندی های می شود.

اندک شکی وجود دارد که لینک های باکیفیت به وبسایت تان به رتبه بندی بهتر و ترافیک بیشتر کمک می کند. تمرکز بر کیفیت با پیچیده تر شدن گوگل در فیلتر کردن لینک های بی کیفیت همراه شده است. این مساله به شکل مستقیم بر سئو اثر می گذارد.

آنچه که بایستی درباره nofollow بدانیم

ویژگی وجود دارد که می توان به لینک ها اضافه کرد به نام ویژگی nofollow. اگر از این ویژگی استفاده شود، در مقام کاربر هیچ تفاوتی احساس نخواهید کرد اما اگر به کد بنگرید، متفاوت است:

به کد اضافه شده یعنی nofollow دقت کنید. این ویژگی به گوگل می گوید که هیچ رتبه‌بندی را از این طریق برای این لینک در نظر نگیرد. در واقع با اینکار به گوگل می گویید که به این لینک اعتمادی ندارید و نبایستی به آن توجهی داشته باشد. از این رو، اینک لینک در رتبه بندی کمکی نمی کند.

سه روش برای افزایش ترافیک وبسایت و بازدید کننده جدید

استفاده از این ویژگی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. به عبارت دیگر، کاربر با اینکار نمی خواهد به لینک رای خود را دهد. معمولا از این ویژگی در موارد مختلفی استفاده می شود:

  • نظرات وبلاگ
  • پست های انجمن
  • ویرایش صفحات ویکی (مثلا ویکی پدیا)
  • پست های میهمان

کاربران به شکل آزادانه ای می توانند از هر یک از این مکان ها برای ارسال لینک استفاده کنند و به دلیل ماهیت گسترده آن، عملا بررسی هر لینک مقدور نیست. بنابراین برای جلوگیری اسپمرها به جهت سواستفاده از PageRank وبسایت از این ویژگی استفاده می شود.

استفاده دیگر از ویژگی nofollow برای تبلیغ کنندگان است تا از آن برای لینک هایی که بابت درجش مبلغی دریافت می کنند استفاده کنند. گوگل می گوید که اگر قصد تبلیغات برای وبسایت دیگری را دارید بایستی خصوصیت nofollow را به لینک آن بیافزایید تا از این طریق PageRank را انتقال ندهید.

بایستی بدانید که لینک هایی که از ویژگی nofollow استفاده می کنند احتمالا به رتبه بندی جستجوی ارگانیک کمک نمی کنند. برای لینک سازی، احتمالا می خواهید که اغلب لینک‌های‌تان به صورت follow باشند و از این رو مورد توجه گوگل واقع شوند.

چگونه از لینک سازی می شود به نفع کسب و کار استفاده کرد؟

همانطور که دانستید، لینک ها سیگنال مهمی هستند که موتورهای جستجو از آن برای تعیین رتبه بندی استفاده می کنند. بنابراین، ما می دانیم که افزایش تعداد لینک های باکیفیتی که به وبسایت شما اشاره می کنند به شکل موثری می توانند بر بهبود رتبه بندی وبسایت شما تاثیر بگذارند.

و اما مزایای دیگر لینک سازی

ارسال ترافیک ارجاعی

در خصوص اثر لینک ها بر رتبه‌بندی‌ وبسایت‌ صحبت کردیم اما درباره تاثیر لینک‌ها بر ترافیک ارجاعی چه می دانید؟ یک لینک خوب از وبسایتی با بازدیدکننده بالا می تواند منجربه افزایش ترافیک شود. اگر آن وبسایت، وبسایتی مرتبط باشد، شانس اینکه آن ترافیک نیز بیشتر باشد و منجربه افزایش فروش شود نیز بالا است. دوباره در این موقعیت ارزش یک لینک فقط به سئو باز نمی گردد بلکه قضیه درباره مشتریان است.

برندسازی

لینکسازی خوب می تواند به ساخت برند و تثبیت جایگاه شما در بازار کمک کند. تکنیک های لینک سازی بسیاری وجود دارند، مانند ساخت محتوا (مثلا گزارش آگهی) که می تواند به کاربران درباره تخصص و حرفه شما بگوید. برای مثال، اگر تکه محتوایی را درباره کارتان ساخته و منتشر کنید، شانس اینکه در صنعت مربوط به خود شناخته شوید بسیار است. شما با اینکار تخصص خود را نشان می دهید و از کاربران فعال در صنعت خود می خواهید تا شما را معرفی کنند.

اهمیت توجه به ارزش لینک ها

پیش از لینک سازی، بایستی به ارزش لینک سازی هم واقف باشید. همیشه به خاطر داشته باشید که کمپین لینک سازی بایستی با چیزی آغاز شود که ارزش لینک شدن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question