افزونه وردپرس WP Smush Pro یکی از افزونه های قدیمی و پرطرفدار وردپرس محسوب می شود. بهینه سازی تصاویر روشی بسیار موثر، آسان و نسبتا ارزان برای افزودن بر سرعت وبسایت محسوب می شود. همیشه فایل های تصاویر با داده هایی نالازم همراه هستند، گاهی این داده ها، متاداده ها و گاهی اطلاعات زائد هستند. و بسیاری از تصاویر را با حداقل تاثیر بر کیفیت می توان فشرده سازی کرد.
افزونه هایی که فشرده سازی تصاویر را برای وردپرس شما انجام می دهند، امکان بهینه سازی عملکرد و سرعت (بارگیری تصویر) را برای شما بدون نیاز به حذف تصاویر از روی وبسایت فراهم می کنند.
اندازه تصاویر در وبسایت شما کلید ماجراست. خوانندگان در حقیقت عاشق تصاویر همراه با محتوای باکیفیت هستند. تصاویر به بهینه سازی محتوا و نوشته کمک بسیاری می کند. از طرفی دیگر تصاویر حجیم نیز می تواند بر کیفیت سرعت بارگیری صفحه شما تاثیر منفی بگذارد.
افزونه وردپرس WP Smush Pro یکی از افزونه های قدیمی و پرطرفدار وردپرس محسوب می شود. این افزونه دارای نسخه رایگان نیز است که محدودیاتی نیز دارد. یکی از این محدودیات این است که در نسخه رایگان، تصاویر به حداکثر اندازه ۱ مگابایت محدود می شوند.
این افزونه به خوبی می تواند تمام تصاویر شما را به صورت خودکار فشرده سازی کند. این افزونه با تصاویر قدیمی نیز کار می کند. حتی در نسخه حرفه ای این افزونه می توانید پوشه ای برای انجام بهینه سازی تصاویر تعریف کنید.
افزونه وردپرس WP Smush Pro به مانند هر افزونه وردپرس دیگری نصب می شود. وقتیکه این افزونه را بارگذاری و نصب کردید، بایستی اقدام به فعال سازی افزونه کرده و به صفحه مدیریت این افزونه مراجعه کنید.
افزونه وردپرس WP Smush Pro به خوبی با سایر افزونه ها از جمله المنتور وردپرس کار می کند.
ویژگی های افزونه وردپرس WP Smush Pro
سوپر Smush – فشرده سازی دو برابر
بهینه سازی خودکار هنگام بارگذاری
فشرده سازی تصاویر بزرگ
تغییر اندازه خودکار و هوشمند تصاویر
بارگیری تنبل برای تصاویر خارج از قاب تصویر
تبدیل هوشمند PNG به JPEG
Smush یا ذخیره فایل های اصلی تصویر
تنظیمات مربوط به چندسایتی
فشرده سازی قوی با حداقل از دست رفتن کیفیت
حفظ داده های EXIF
سازگار با مرور رمزگذاری شده HTTPS
سازگار با WPML
گزارشگیری میزان ذخیره سازی و میزان پیشرفت
فشرده سازی تکی تصاویر
و …
نقاط قوت افزونه وردپرس WP Smush Pro
قابلیت فشرده سازی خودکار تصاویر هنگام بارگذاری
قابلیت حذف خودکار اطلاعات نالازم از تصاویرتان مانند متاداده ها و داده های EXIF (عناصری مانند تنظیمات دوربین، فواصل کانونی، مکان، زمان و تاریخ)
تغییر اندازه خودکار تصاویر با اندازه کامل به حداقل و حداکثر اندازه های از پیش تعریف شده
به خوبی با قابلیت چندسایتی وردپرس کار می کنند
قابلیت مشاهده آمار بهینه سازی تصویر (تعداد تصاویر فشرده سازی شده، اندازه و فضای حفظ شده)
نیازی به ساخت حساب کاربری برای استفاده از کلید API نیست
برای دانلود رایگان این افزونه بر روی راکت وردپرس حساب کاربری ایجاد کنید و از بخش پشتیبانی تیکتی برای دریافت رایگان افزونه وردپرس WP Smush Pro ثبت کنید تا در زودترین زمان ممکن این افزونه در اختیار شما قرار گیرد.
نصب وردپرس را به تازگی به اتمام رساندید… حالا چه؟ در حالیکه نصب و آماده سازی وردپرس تقریبا کاری آسان است اما بایستی نگاهی به داشبورد مدیریت وردپرس خود انداخته و تنظیمات ابتدایی آن را انجام دهید. در همین زمینه، در این نوشته به ۱۵ مورد ابتدایی اما اساسی اشاره خواهیم کرد.
این کارها شامل تنظیمات ساده برای پیکربندی، نصب و سفارشی سازی و محتوایی است که بایستی پیش از افتتاح وبسایت خود تنظیمشان کنید. برای مثال، ساختار آدرس وردپرس و موقعیت زمانی وردپرس خود را بایستی تنظیم کنید – چیزهای که تنظیم آنها آسان است اما نقشی کلیدی را در وبسایت شما بازی می کنند.
مشابها، خیلی مهم است که سیاست پشتیبان گیری را برای ایمن نگاه داشتن وبسایت خود به شدت دنبال کنید.
۱۵ چیزی که بایستی پس از نصب وردپرس به سراغشان بروید
۱. آشنایی با داشبورد مدیریت وردپرس
وقتیکه وردپرس را نصب کردید، اولین چیزی که بایستی به سراغش بروید آشنا شدن با داشبورد مدیریت وردپرس است.
این داشبورد در حقیقت کنترل پنل وبسایت شما است. می توانید به داشبورد مدیریتی وردپرس خود از طریق آدرس wp-admin/ در انتهای آدرس وبسایت خود دسترسی داشته باشید. برای مثال yoursite.com/wp-admin. اگر پیشتر لاگین نکرده اید، پیش از مشاهده داشبورد مدیریتی، وردپرس از شما می خواهد که به حساب کاربری خود لاگین کنید.
داشبورد اصلی به شما خلاصه ساده ای از عملکرد وبسایت می دهد. برای دسترسی به نواحی بیشتر، می توانید از سایدبار نوار منوی سمت راست محیط مدیریتی خود استفاده کنید.
هر منو در سمت راست می تواند شامل زیرمنوهای دیگری هم باشد که با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی آنها ظاهر خواهند شد.
برای ساخت محتوای جدید، می توانید از منوی نوشتهها و برگهها استفاده کنید.
نوشتهها – برای نوشتن مطالب و پست های وبسایت
صفحات – صفحات ایستا مانند صفحه درباره ما یا تماس با ما
برای مدیریت افزونه های سایت بایستی از منوهای نمایش و افزونه از منوی مدیریتی خود استفاده کنید.
نمایش – نصب و سفارشی سازی پوسته وردپرس که نمایش وبسایت شما را کنترل می کند.
افزونهها – نصب و مدیریت افزونههای وردپرس که قابلیت جدیدی را به وبسایت شما می افزاید.
اما بخش دیگری از داشبورد مدیریت خود که وقت بیشتری را در آن خواهید گذراند، ناحیه تنظیمات است.
۲. تغییر ساختار پیوند یکتا
ساختار پیوند یکتای وبسایت شما، بخش آدرس های وبسایتتان را کنترل می کند که درست پس از نام دامنه ظاهر می شود.
برای مثال اگر آدرس نوشته ای yoursite.com/things-to-do-today باشد، پس پیوند یکتای محتوا things-to-do-today می باشد. مهم است که در این زمینه هم به تجربه کاربری و هم به سئو توجه ویژه داشته باشیم، چرا که از کلماتی در این پیوند یکتا می بایست استفاده کنیم که بیانگر محتوای نوشته مان باشد.
بهرحال، بسیاری از نصب های تازه وردپرس از ساختار پیوند نابهینه بر اساس اعداد مثلا yoursite.com/?p=123 استفاده می کنند.
برای حل این مساله و انتخاب ساختار لینک بهینه شده از طریق داشبورد مدیریت خود به تنظیمات » پیوندهای یکتا بروید. برای اغلب وبسایت ها، بهترین گزینه ساختار نام نوشته است. اما اگر نوشته های وبسایت شما اخباری است، ممکن است که از ساختاری استفاده کنید که تاریخ نیز در آن وجود داشته باشد.
در اغلب وبسایت ها تاریخ را در پیوند یکتای نوشته نمی آورند چرا که احتمالا در آینده خواهید خواست که آن نوشته را به روزرسانی کنید.
۳. انتخاب موقعیت زمانی
موقعیت زمانی وبسایت وردپرس شما نقشی مهم را در زمانبندی و خودکارسازی ایفا می کند. برای مثال اگر نوشته ای را برای نقطه زمانی مشخصی در آینده زمانبندی می کنید، زمان انتشار دقیق بر اساس موقعیت زمانی تنظیمات وردپرس شما خواهد بود.
ساده ترین راه حل، تنظیم آن بر اساس منطقه زمانی خودتان است. بهرحال اگر مخاطبین هدف وبسایت شما در موقعیت جغرافیایی متفاوتی حضور دارند، برخی اوقات منطقی تر به نظر می رسد که موقعیت زمانی وبسایت خود را با موقعیت زمانی مخاطبین خود برابر کنید.
برای تنظیم موقعیت زمانی از داشبورد مدیریت به مسیر تنظیمات » عمومی رفته و از منوی کشویی زمان محلی استفاده کنید. در انتها می توانید یک سری اطلاعات در خصوص موقعیت زمانی مانند فرمت زمان و تاریخ را هم تنظیم کنید.
۴. تکمیل اطلاعات نمایه کاربری
وقتیکه نوشته ای را تکمیل می کنید، اغلب پوسته های وردپرس جعبه کوچکی را در انتهای نوشته به نمایش در می آورند که اطلاعاتی را در خصوص نویسنده ارایه می کند. این جعبه به شما این شانس را می دهد تا با بازدیدکنندگان خود ارتباط نزدیکتری داشته باشید.
برای ایجاد جعبه نویسنده، وردپرس به صورت خودکار اطلاعات را از نمایه کاربری شما دریافت می کند، بنابراین اگر که قصد دارید تمام اطلاعات را برای کاربران به نمایش درآورید بایستی نمایه کاربری خود را در محیط داشبورد مدیریت وردپرس تکمیل کنید.
برای تکمیل نمایه کاربری خود به آدرس کاربران » همه کاربران مراجعه کنید. در آنجا می توانید نام و اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.
برای کنترل تصویر نمایه خود، بایستی وارد وبسایت گراواتار شده و در آنجا با استفاده از آدرس ایمیل مرتبط با حساب کاربری وردپرس خود ثبت نام کنید.
در غیر این صورت اگر ترجیح می دهید که از تصویر نمایه خود مستقیما از وردپرس استفاده کنید می توانید از افزونه هایی مانند WP User Avatar برای افزودن این ویژگی بهره بجویید.
۵. پیکربندی سیاست بخش دیدگاه
پیشتر درباره تنظیمات بخش دیدگاه به صورت کامل توضیحات ارایه کردیم. می توانید از این پیوند برای مشاهده نوشته استفاده کنید.
۶. نصب و سفارشیسازی پوسته
پوسته وردپرسی شما شیوه نمایش محتوای شما را مدیریت می کند. هر وبسایت وردپرسی نیازمند یک پوسته است و بایستی قاعدتا مطابق نیازها و خواسته های شما باشد.
برای نصب پوسته بایستی از داشبورد مدیریت وردپرس خود به مسیر نمایش » پوستهها » افزودن جدید بروید و اقدام به نصب پوسته جدید کنید.
وقتیکه پوسته مد نظر خود را نصب کردید می توانید با رفتن به مسیر نمایش » سفارشیسازی اقدام به سفارشی و شخصی سازی پوسته خود کنید. برخی از پوسته ها نیز شامل محتوای دموی پیش ساخته هستند که شما می توانید از آنها به راحتی استفاده کنید.
۷. ساخت لوگو و Favicon
لوگو نقش بسیار مهمی را در برندسازی وبسایت شما ایفا می کند. اغلب پوسته های وردپرس لوگو را جایی در بالای وبسایت به نمایش می گذارند.
Favicon نیز تصویر کوچکی است که در تب مرورگر به نمایش در می آید. گوگل آن را کنار وبسایت شما در نتایج جستجوی موبایلی به نمایش در می آورد.
وقتیکه لوگو و favicon خود را آماده کردید می توانید با باز کردن سفارشی ساز وردپرس (نمایش » سفارشی سازی) و رفتن به بخش هویت اقدام به تغییر لوگو و favicon خود کنید. در آنجا دو گزینه برای انتخاب لوگو و آیکن وبسایت خواهید دید.
۸. حذف محتوای پیش فرض وردپرس
وقتیکه وردپرس خود را نصب می کنید، به صورت پیش فرض محتوای پیش فرضی بر روی وبسایت شما ظاهر خواهد شد. وقتیکه در حال کار با پوسته و انتخاب یک پوسته مناسب هستید، این محتوا به کارتان می آید اما وقتیکه پوسته خود را تنظیم و راه اندازی کردید، می بایست آن را حذف کنید.
برای انجام اینکار از داشبورد مدیریت وردپرس خود بایستی:
ناحیه نوشتهها و صفحات را باز کنید.
بر روی محتوای موجود بروید.
بر روی گزینه زبالهدان کلیک کنید تا محتوای مدنظر شما وارد زبالهدان شود.
۹. ساخت صفحات اصلی و تنظیم صفحه خانگی
وقتیکه محتوای پیش فرض را حذف کردید بخش بعدی جایگزینی محتوای خودتان در وبسایت است.
اولین کار این است که بایستی صفحات اصلی را ایجاد کنید. برای اینکار حداقل بایستی صفحات تماس با ما و درباره ما داشته باشید. این دو صفحه را ساده نگاه دارید.
برای ساخت صفحه جدید به مسیر برگهها » افزودن جدید بروید. در آنجا می توانید با استفاده از ویرایشگر وردپرس اقدام به افزودن محتوا و کنترل لایه بندی صفحه خود کنید.
سرانجام وردپرس به صورت پیش فرض لیستی از جدیدترین نوشته ها را در صفحه خانگی به نمایش در می آورد. البته می شود صفحه ای ایستا را برای صفحه اصلی در نظر گرفت. برای اینکار از داشبورد مدیریت وردپرس به مسیر تنظیمات » خواندن رفته و گزینه نمایش صفحه خانگی را برابر با صفحه ایستا قرار دهید.
۱۰. تنظیم ابزارک ها
اغلب پوسته های وردپرس از یک یا دو سایدبار استفاده می کنند که جدا از محتوا نمایش داده می شود. برای مثال، اگر از کامپیوتر استفاده می کنید به سمت چپ این پست وبلاگ راکت وردپرس بنگرید، سایدباری را خواهید دید که محتوایی متفاوت به نسبت محتوای صفحهای که در حال خواندنش هستید را به نمایش خواهد گذارد.
برای کنترل اینکه در این ناحیه چه چیزی به نمایش درآید بایستی از ابزارک ها استفاده کنید.
برای تنظیم ابزارک های وبسایت خود بایستی از مدیریت داشبورد خود به مسیر نمایش » ابزارکها مراجعه کنید.
اگر به رابط کاربری زیباتری احتیاج دارید می توانید ابزارک های وردپرس خود را از سفارشی ساز قالب مدیریت کنید.
۱۱. برپاسازی منوی ناوبری
در حالیکه از ابزارک برای کنترل سایدبار و/یا فوتر استفاده می کنید، همچنین نیاز است که نوار منوی خود را برپا سازید که اغلب پوسته ها در بالای صفحه خود از آن استفاده می کنند. نوعا این منو شامل لینک هایی به صفحه های اصلی شما می شود. همچنین می توانید از زیرمنوهایی در این منوها استفاده کنید که کاربرانتان را به صفحه های عمیق تر از وبسایت شما هدایت می کند.
برای مثال، اگر بر روی منوی آموزش در منوی ناوبری بالای وبسایت wproket.ir نشانگر ماوس را نگاه دارید خواهید دید لیستی از آیتم های دیگر برای شما به نمایش در خواهند آمد.
برای تنظیم منوی وبسایت، از داشبورد مدیریت وردپرس خود به مسیر نمایش » فهرستها بروید.
برای ساخت منوی جدید:
از آیتم های سمت راست برای افزودن آیتمها به منوی خود استفاده کنید.
مکان نمایش را تنظیم کنید. در اغلب پوسته ها، این مقدار معمولا برابر با چیزی به نام منوی اصلی می باشد که از پوسته ای به پوسته دیگر متفاوت است.
۱۲. تنظیم سیاست پشتیبانگیری خودکار
برای محافظت از داده های وبسایت، ضروری است که سیاست پشتیبانگیری خودکار داشته باشید. اگر از میزبان مدیریت شده وردپرسی با کیفیت استفاده می کند احتمالا آن شرکت اینکار را برای شما به صورت پیش فرض انجام می دهد. اما اگر از میزبان اشتراکی اقتصادی استفاده می کنید، شرکت میزبان برنامه پشتیبان گیری خاصی را دنبال نخواهد کرد.
برای حل این مساله، می توانید از افزونه های پشتیبان گیری وردپرس استفاده کنید. دو گزینه خوب در پیش رو دارید:
VaultPress – غیررایگان اما به شدت ساده و آسان.
UpdraftPlus – بخشی از این افزونه رایگان است و تقریبا استفاده از آن آسان است.
۱۳. نصب افزونه های لازم که بایستی آنها را داشته باشید
غیر از افزونه پشتیبان گیری، چند افزونه دیگر وجود دارد که وبسایت شما بدان ها احتیاج دارد.
اول از همه بایستی بدانید که برای نصب افزونه به مسیر افزونهها » افزودن جدید بروید. برخی از افزونههای مهم:
Yoast SEO – رایگان – به شما کمک می کند تا سئو را بهبود داده و رتبه بالاتری در نتایج گوگل داشته باشید.
WPForms – رایگان – به شما اجازه می دهد که فرم تماس را به وبسایت خود با ویژگی کشیدن و رها کردن بیافزایید.
WP Rocket – غیررایگان – به افزایش سرعت وبسایت شما کمک می کند. WP Super Cache نیز جایگزین مناسبی است که رایگان هم هست هرچند که جامع نیست.
Aksimet – رایگان – از وبسایت شما در مقابل اسپم محافظت می کند.
ShortPixel – رایگان – بهینه سازی تصاویر را به صورت خودکار انجام میدهد تا از این طریق بارگیری وبسایت سریعتر انجام شود.
۱۴. حذف هر افزونه و پوسته بدون استفاده
حالا که افزونه های مورد نیاز خود را نصب کردید، در این نقطه بایستی به لیست افزونه های خود نگاهی انداخته و موارد نالازم را حذف کنید. در واقع این کار را بایستی هرازچندگاهی انجام دهید. بسیاری از میزبان ها یک سری افزونه و قالب برای شما نصب می کنند که در نهایت به کار شما نمی آید.
در هر صورت بایستی افزونه و پوسته های بدون استفاده را حذف کنید زیرا که تنها فضای شما را هدر می دهند (و البته خطرات امنیتی را در برخی مواقع برای شما در پی دارند زیرا که فایل های آنها هنوز بر روی سرور هستند).
برای انجام این کار بایستی:
از داشبورد مدیریت وردپرس به نمایش » پوسته یا افزونه بروید.
بر روی افزونه یا پوسته ای که قصد حذفش را دارید نشانگر ماوس را نگاه دارید.
بر روی حذف کلیک کنید.
۱۵. اولین نوشته وبلاگی خود را منتشر کنید
آخرین کاری که پس از آماده سازی و تنظیمات ابتدایی داشبورد مدیریت وردپرس خود انجام دادید، نوشتن پست برای وبسایتتان است. خودتان را برای خوانندگان آینده معرفی کنید و بیان کنید که چه چیزی برای عرضه به آنها ارایه خواهید کرد.
وقتیکه نوشته تان آماده شد، بر روی دکمه انتشار کلیک کنید تا نوشتهتان منتشر شود.
گوگل آنالیتیک ابزاری رایگان است که می توانید با استفاده از حساب کاربری گوگل خود اقدام به ردگیری و ایجاد گزارش در خصوص ترافیک وبسایت خود کنید. این ابزار، اطلاعات بازدیدکنندگان وبسایت شما، از جمله صفحاتی که بازدید کرده اند، چه مدت در صفحات بوده اند، از چه نقطه ای بر روی کره زمین وارد وبسایت شما شدهاند و کلی اطلاعات دیگر را در اختیار شما قرار می دهد.
همینطور گوگل آنالیتیک با ابزاری مانند گوگل ادز نیز در ارتباط است. بدون شک Google Analytics پراستفاده ترین خدمات تحلیلی آماری وب محسوب می شود.
چگونه گوگل آنالیتیک را به وردپرس متصل کنیم
اینطور فرض کنیم که وبسایتی وردپرسی دارید؛ سه راه برای انجام اینکار وجود دارد اما برای شروع بایستی با استفاده از حساب گوگل خود در گوگل آنالیتیک ثبت نام کنیم.
۱. ثبت نام در گوگل آنالیتیک
وارد گوگل آنالیتیک شوید و اگر وارد حساب گوگل خود نشده اید وارد شوید. بر روی Set up for free کلیک کنید تا وارد صفحه ای برای ورود جزییات حساب گوگل خود شوید. سپس وقتیکه از شما نوع تحلیلی که به دنبال آن هستید پرسیده شد، Web را انتخاب کنید.
در نهایت از شما خواسته می شود که آدرس وبسایت خود را وارد کنید و سپس بر روی Create کلیک کنید.
دریافت Global Site Tag برای گوگل آنالیتیک
با ساخت حساب آنالیتیک، به شما شناسه ID ردگیری (که چیزی شبیه به UA-123456789) به علاوه تکه کدی به نام Global Site Tag داده می شود:
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: CONVERSION_ID -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-1111111111"></script>
<script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config','UA-1111111111'); </script>
۲. استفاده از افزونه وردپرس MonsterInsights
اولین روش که در واقع یکجورهایی آسانترین و بهترین روش هم محسوب می شود، استفاده از افزونه ای به نام MonsterInsights برای وردپرس است.
در ناحیه مدیریتی وردپرس خود، به بخش افزونهها » افزودن رفته و اقدام به جستجوی افزونه MonsterInsights از طریق جعبه جستجو کنید. وقتیکه این افزونه را یافتید بر روی نصب کلیک کنید و پس از نصب اقدام به فعال سازی افزونه کنید.
شروع نصب آسان MonsterInsights
پس از فعال سازی به صورت خودکار وارد مرحله راهاندازی این افزونه می شوید که در این مرحله از شما پرسش هایی پرسیده می شود و در نهایت خواسته می شود تا MonsterInsights را به حساب کاربری آنالیتیک خود متصل کنید. برای اینکار به حساب گوگل خود متصل خواهید شد و پس از آن کارها به صورت خودکار انجام می شود.
به شما انتخاب های دیگری هم داده می شود اما تنظیمات پیش فرض کار شما را راه خواهد انداخت. سپس به شما گزینه هایی برای ارتقا پلن داده می شود.
پایان کار!
معمولا حدود ۱۲ ساعت طول می کشد که گوگل آنالیتیک داده ها را دریافت کند، و وقتی اینکار را انجام داد شما به صورت مستقیم از مسیر Insights » Reports به این گزارشات دسترسی دارید. البته همچنان از طریق پنل کاربری گوگل آنالیتیک به گزارشات دسترسی دارید.
۳. استفاده از افزونه وردپرس Insert Headers and Footers
اگر که به دنبال روشی آسان تر هستید می توانید افزونه متفاوتی را به کار گیرید که کارش افزودن Global Site Tag است. دوباره به بخش افزونهها » افزودن بروید و به دنبال افزونه Insert Headers باشید.
وقتیکه افزونه را نصب و فعال کردید به مسیر تنظیمات » Insert Headers and Footers بروید و با دو ناحیه متنی بزرگ مواجه می شوید که می توانید در آنها تکه کدهای خود را وارد کنید.
ما می خواهیم Global Site Tag خود را به وردپرس بیافزاییم. برای اینکار بایستی به مسیر Admin » Tracking Info » Tracking Code گوگل آنالیتیک مراجعه کنید و کد را کپی کنید. سپس به محیط مدیریت وردپرس خود بازگشته و کد ردگیری را داخل جعبه Header صفحه افزونه Insert Headers and Footers بچسبانید.
حالا با اینکار کد ردگیری گوگل آنالیتیک به <header> هر صفحه از وبسایت شما وارد خواهد شد.
۴. افزودن Global Site Tag به فایل های پوسته وردپرس
روش نهایی بدون استفاده از افزونه است و برای اینکار بایستی به صورت دستی اقدام به ویرایش فایل های قالب کنید.
گزینه اول: ویرایش header.php
امکان ویرایش فایل ها از طریق محیط مدیریتی وردپرس وجود دارد اما با این وجود همیشه بایستی بدانید که دقیقا چه کاری می کنید چرا که در غیر این صورت باعث بهم ریخته شدن وبسایت خود می شوید.
به مسیر نمایش » ویرایشگر پوسته رفته و سپس به دنبال header.php در لیست فایل ها بگردید. فایل مربوطه را انتخاب کنید تا محتوای آن برای ویرایش در پنجره باز شود.
حالا می توانید Global Site Tag را پس از باز شدن تگ <head> بیافزایید و سپس بر روی به روزرسانی کلیک کنید. حالا تکه کد شما در هر صفحه از وبسایت بارگیری خواهد شد.
گزینه دوم: ویرایش functions.php
افزودن اسکریپت هایی مانند این به functions.php اغلب اوقات توصیه شده تر از کار مستقیم با فایل header.php است. بنابراین فایل functions.php پوسته خود را در ویرایشگر فایل باز کنید (اگر از پوسته فرزند استفاده می کنید حتما فایل functions.php پوسته فرزند را برای ویرایش باز کنید).
تکه کد زیر را به انتهای فایل افزوده و سپس اقدام به درج کد دریافتی از گوگل آنالیتیک پس از تعریف تابع کنید.
<?php
add_action('wp_head', 'custom_googleanalyics');
function custom_googleanalyics() {
?> <!-- paste analytics code right here -->
<?php }
?>
این کد از تابع wp_head استفاده می کند که در وبسایت شما وقتیکه صفحه ای بارگیری می شود اجرا خواهد شد. نتیجه نهایی درست مانند دیگر روش های توضیح داده شده در همین نوشته است.
فقط دقت داشته باشید که استفاده از فایل های اصلی پوسته و درج کد در آنها راه حل خوبی محسوب نمیشود مگر اینکه بخواهید از فایل های پوسته فرزند خود استفاده کنید. چون پس از به روزرسانی پوسته کدهای درج شده شما حذف خواهند شد.
favicon آیکنی است که به صورت دیداری یک وبسایت و/یا برند را به نمایش در می آورد. این آیکن ها، تصاویری کوچک (معمولا ۱۶×۱۶ پیکسل) هستند که آنها را در کنار عنوان صفحه در نتایج جستجوی موبایلی یا در تب مرورگر، بوکمارک ها و تاریخچه مرورگر می بینید. معمولا favicon یک وبسایت با لوگوی آن یکیست.
برخی شرکت ها مانند گوگل که نرم افزارهای تحت وب بسیاری می سازند، از آیکنهای متفاوتی برای هر برنامه وبی خود استفاده می کنند؛ مثلا برای گوگل مپ، گوگل کنسول، گوگل درایو و …
favicon به یک صفحه در بخش <head> آن با افزودن خط کد زیر افزوده می شود:
آدرس ذکر شده در لینک، آدرسی است که فایل تصویر در آن ذخیره می شود. توصیه می شود که از فرمت ico (فرمت فایل که مخصوصا برای ذخیره آیکن ها استفاده می شود) برای faviconها استفاده شود اما تمام مرورگرهای بزرگ از PNG و فایل های ایستای GIF نیز پشتیبانی می کنند.
تاریخچه Faviconها
این نام از مفهومی که اولین بار توسط مرورگر اینترنت اکسپلورر معرفی شد برگرفته شده است. کلمه favicon ترکیبی از favorite و icon است. که به این دلیل بود که بعد از آدرس در نوار favorite مرورگر به نمایش در می آید و از این رو نامی منطقی به نظر می رسد.
اولین بار در سال ۱۹۹۹ پس از معرفی اینترنت اکسپلورر ۵ بود که پشتیبانی از این فایل آغاز شد. در دسامبر ۱۹۹۹ نیز توسط W3C به صورت رسمی استاندارد اعلام شد.
تاثیر favicon بر سئوی وبسایت
favicon هیچ تاثیر مستقیمی بر بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو ندارد. اما گوگل favicon وبسایت را زمانی که نتیجه جستجو در موبایل ظاهر می شود نمایش می دهد.
صفحات بدون favicon یا آنهایی که در استفاده از faviconها قوانین گوگل را رعایت نمی کنند، از آیکن پیشفرض گوگل بجای favicon بهره خواهند برد.
برخی افراد فعال در حوزه سئو توصیه می کنند که افزودن favicon به وبسایت باعث بهبود سئو خواهد شد زیرا گوگل وقتیکه در وبسایتی می خزد به صورت خودکار تلاش می کند تا به آدرس https://yoursite.com/favicon.ico دست یابد. پس اگر این آیکن را نداشته باشید گوگل خطای ۴۰۴ خواهد داشت.
بهرحال گوگل در رابطه با نقش favicon در رتبه بندی به چیزی اشاره نکرده است. به علاوه اینکه گوگل معمولا به اندازه ای هوشمند است که متوجه شود عدم وجود favicon در وبسایت باعث برگرداندن خطای ۴۰۴ و به معنای وبسایتی ناسالم نباشد.
faviconها ورای ارزش سئو
در سال ۲۰۱۵، گروه نیلسن نرمن نتیجه تحقیقی را درباره رفتار کاربران وقتیکه خرید پوشاک انجام می دادند منتشر کرد. روند خرید خریداران به این صورت بود:
چند تب برای محصولاتی که قصد خریدشان را دارند باز می کنند
انتخابهایشان را سبک سنگین می کنند
تب صفحه محصولاتی که قصد خریدشان را ندارند را میبندند
این روند را با باز کردن گروه جدیدی از تبها با محصولات مدنظرشان تکرار میکنند
اغلب بازدیدکنندگان ما به صورت دائم صفحات را باز می کنند به صفحات دیگر می روند، جستجو می کنند، بوکمارک می کنند در حالیکه همین کار را برای چیزهایی دیگر تکرار می کنند.
از این رو favicon سایت شما نه فقط یک آیکن کوچک ریز در مرورگر بلکه ابزاری مهم در حفظ برند شما در پیشگاه مشتریانتان است درحالیکه محصولات شما را می خرند.
افزودن یک favicon به وبسایتتان شما را از مزایای اینکار بهره مند خواهد ساخت:
آگاهی از برند: faviconها هویت برند کسب و کار شما را در پیش چشم کاربر حتی زمانی که در وبسایت شما نیستند حفظ می کنند.
اعتبار و اطمینان: اگر وبسایت شما از favicon بی بهره است، قطعا چیزی کم دارد. افزودن favicon به وبسایت، کسب و کار شما را حرفهایتر، قابل اطمینان تر و باثبات تر می سازد.
پس در حالیکه اینطور به نظر می رسد که favicon یک وبسایت بخشی غیرقابل انکار از آن وبسایت بوده، یک favicon به خوبی طراحی شده نیز می تواند بازاریابی وبسایت شما را بسیار موثرتر سازد.
در سال ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد که HTTPS به صورت رسمی یکی از عوامل رتبه بندی برای جستجوی گوگل است. در ابتدا فروشگاه های اینترنتی از این بابت نگران بودند اما به مرور زمان به چیزی تبدیل شد که هر کاربر وردپرس می بایست برای بهبود سئو وبسایت خود بدان عمل می کرد.
خوشبختانه راه اندازی SSL برای وردپرس بسیار آسان است. برای راه اندازی HTTPS بر روی وردپرس خود بایستی ۷ گام زیر را بردارید.
گام ۱: افزودن HTTPS وردپرس با نصب گواهینامه SSL
گواهینامه SSL چیزی است که باعث اتصال وبسایت شما به HTTPS می شود. اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید، آسان ترین گواهینامه SSL برای شما استفاده از Let’s Encrypt است. گواهینامه های Encrypt از هر دو مزیت رایگان بودن و استفاده گسترده توسط میزبان های وب بهره مند هستند.
نکته دوم بسیار اساسی است مگر اینکه از سرور اختصاصی برای سایت وردپرسی خود استفاده کنید، که در این صورت توصیه می شود که از پشتیبانی میزبان هاست خود استفاده کنید.
وقتیکه گواهینامه SSL نصب شد، می توانید با رفتن به https://yourdomain.com وجود این گواهینامه را تایید کنید. اما بایستی مطمئن شوید که ارتباط شما ۱۰۰% بر روی SSL برقرار شده باشد.
گام ۲: نصب و پیکربندی افزونه Really Simple SSL
اگر میبینید که ارتباط شما کاملا ایمن نیست و از SSL استفاده نمی شود به این دلیل است که وردپرس هنوز تصاویر و دیگر چندرسانه ای ها را که پیش از نصب SSL روی وردپرس شما بارگذاری شده بود را با آدرس http می شناسد. برای حل این مساله بایستی پیوند تمام تصاویر را بر روی https تنظیم کنید.
خوشبختانه نیازی نیست که این کار را به صورت دستی انجام دهید. افزونه Simple Plugin این کار را برای شما انجام می دهد. علاوه بر این، این افزونه دو تغییر مهم دیگر نیز انجام می دهد:
آدرس سایت شما را در تنظیمات وردپرس به HTTPS تغییر می دهد.
تمام اشخاص و ترافیک موتورهای جستجو را به نسخه HTTPS با تغییر مسیر ۳۰۱ انتقال می دهد. این عمل برای جلوگیری از تنبیه محتوای دوگانه از جانب گوگل بسیار ضروری است.
برای مدیریت تمام این موارد بایستی افزونه Really Simple SSL را نصب و فعال سازی کنید. برای اطمینان از درستی تمام موارد از بخش تنظیمات مدیریت وردپرس خود گزینه SSL را انتخاب کنید تا از تیک خوردن تمام موارد اطمینان یابید.
گام ۳: تایید موفقیت HTTPS وردپرس بر روی بخش front end وبسایت
حالا بایستی به بخش عمومی وبسایت خود رفته و دو چیز را بررسی و تایید کنید:
ابتدا اینکه مطمئن شوید وقتی که آدرس http://yourdomain.com را در آدرس بار مرورگر خود تایپ میکنید بدون مشکل و به درستی به آدرس https://yourdomain.com منتقل می شوید.
سپس مطمئن شوید که قفل سبزرنگ کنار نام دامنه خود را در تمام صفحات وبسایت خود مشاهده می کنید.
اینها تمام کاری است که برای راه اندازی SSL بر روی وبسایت وردپرسی خود بایستی انجام دهید. اما بهرحال چند مورد دیگر وجود دارد که بایستی حواستان به آنها هم باشد.
گام ۴: به روز رسانی آدرس سایت در گوگل آنالیتیک
برای حفظ آمار ردگیری درست بایستی آدرس را در گوگل آنالیتیک از HTTP به HTTPS تغییر دهید. برای اینکار به مسیر Admin > Property Settings بروید. سپس از منوی کشویی زیر آدرس پیش فرض Default URL از حالت http به https بروید.
سپس اقدام به ذخیره سازی تغییرات کنید. کد ردگیری گوگل آنالیتیک که به وبسایت وردپرسی افزوده بودید همان خواهد بود و نیازی به بهروزرسانی ندارد.
گام ۵: ساخت property جدید در Google Search Console
متاسفانه اگر از Google Search Console استفاده می کنید نمی توانید به سادگی آدرس سایت را تغییر دهید. برای ساخت property به روز شده بایستی نسخه جدیدی را برای HTTPS ایجاد کنید. برای اینکار بایستی به Google Search Console رفته و Property جدیدی را ایجاد کنید.
گام ۶: به روز رسانی آدرس CDN به HTTPS
اگر از CDN استفاده می کنید، بایستی آدرس وبسایت خود در تنظیمات CDN را نیز تغییر دهید. به این دلیل که فرآیند دقیق نیازمند CDN به خصوصی است که از آن استفاده می کنید بایستی برای راهنمای بیشتر با پشتیبان CDN خود تماس بگیرید.
گام ۷: به روز رسانی لینک های زیر نظر شما به HTTPS
اگر از لینک به وبسایت وردپرس از طریق شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، بایستی تمام این لینک ها را طوری تنظیم کنید که به نسخه HTTPS وبسایت تان اشاره کنند. البته اگر از افزونه Really Simple SSL استفاده می کنید این افزونه تغییر مسیر ۳۰۱ را انجام می دهد تا به صورت خودکار ترافیک HTTP را به HTTPS انتقال دهد. اما بهتر است که این تغییر مسیرها را حذف کنید.
اگر می خواهید که استفاده از SSL را برای محیط مدیریتی وردپرستان اجباری کنید می توانید کد زیر را در فایل wp-config.php خود بیافزایید:
define('FORCE_SSL_ADMIN', true);
آیا رفتن به HTTPS وردپرس باعث افزایش رتبه وبسایت می شود؟
گوگل واضحا گفته که SSL عامل رتبه بندی مثبتی برای یک وبسایت محسوب می شود. اما برخی افراد از این بابت نگران هستند که روند واقعی رفتن به وردپرس HTTPS ممکن است باعث کاهش رتبه در سیستم رتبه بندی گوگل شود. البته باید گفت که فعال کردن SSL بر روی میزبان و استفاده از آن در نهایت باعث ضربه به رتبه بندی وبسایت نمی شود.
چگونه می توان با بهینه سازی robots.txt سئویی بهتر برای وبسایت داشت. فایل robots.txt به موتورهای جستجو می گوید که وبسایت شما را به چه صورتی کاوش کنند که به همین خاطر این فایل به ابزاری قدرتمند برای سئو بدل شده است.
فایل robots.txt چیست؟
robots.txt فایل متنی است که مالک وبسایت می تواند با ساخت آن به ربات موتورهای جستجو بگوید که چگونه صفحات وبسایت او را کاوش و ایندکس کنند.
در مسیر ریشه وبسایت ذخیره می شود و فرمت این فایل به صورت زیر است:
ممکن است که چندین خط دستورالعمل داشته باشید که از طریق آنها بخواهید اجازه یا عدم اجازه بررسی آدرس های مشخص و چندین sitemap یا نقشه سایت را بدهید. اگر آدرسی را غیرمجاز اعلام نکنید، ربات موتورهای جستجو اینطور فرض می کند که اجازه خزیدن در آنها را دارد.
در مثال robots.txt بالا، ما به موتورهای جستجو اجازه دادیم تا فایل های داخل پوشه uploads وردپرس را کاوش کرده و ایندکس کنند. پس از آن به ربات ها این اجازه را ندادیم که پوشه های admin و plugin وردپرس را کاوش کرده و ایندکس کنند. در انتها هم آدرسی برای نقشه سایت XML معرفی کردیم.
آیا به فایل robots.txt برای وبسایت وردپرسی احتیاج دارم؟
اگر فایل robots.txt را ندارید، باز هم موتورهای جستجو اقدام به کاوش و ایندکس محتوای وبسایت شما می کنند. اما قادر نیستید که به موتورهای جستجو بگویید که چه صفحات یا پوشه هایی را نبایستی کاوش کنند.
این مساله در ابتدا تاثیر زیادی بر وبسایتی که به تازگی کار خود را آغاز کرده و محتوای چندانی ندارد نمی گذارد. اما پس از اینکه وبسایت شما رشد می کند و محتوای زیادی داشته باشید، بایستی کنترل بهتری بر اینکه وبسایت شما چطور کاوش شده و ایندکس می شود داشته باشید.
ربات های جستجو در واقع سهم کاوش برای هر وبسایت دارند. این بدان معنا است که آنها تعداد مشخصی صفحه را طی یک نشست کاوش، میخزند. اگر طی این نشست کاوش تمام صفحات وبسایت شما به اتمام نرسد، کار خزیدن خود را در نشست بعدی از سر می گیرند. این مساله می تواند نرخ ایندکس وبسایت شما را کاهش دهد.
می توانید این مساله را با عدم اجازه ربات های جستجو برای خزش در صفحات بی مورد مانند صفحات admin وردپرس، فایل های افزونه و پوشه های پوسته رفع کنید.
با عدم اجاز به خزیدن در صفحات غیرضروری، در واقع خواهید توانست سهم خزش مربوط به وبسایت خود را حفظ کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا حتی صفحات مفید بیشتری را در وبسایت شما جسته و آنها را در زودترین زمان ممکن ایندکس کنند.
دلیل خوب دیگر برای استفاده از فایل robots.txt زمانی است که شما می خواهید جلوی موتورهای جستجو را از ایندکس کردن صفحات و نوشته های وبسایت خود بگیرید.
فایل ایده آل robots.txt چگونه به نظر می رسد؟
اغلب وبسایتهای معروف از فایل ساده robots.txt استفاده می کنند. محتوای این فایل می تواند بسته به نیازهای مشخص آن وبسایت متغیر باشد.
این محتوا به ربات ها می گوید که تمام تصاویر و فایل ها را ایندکس کنند. اما اجازه ایندکس کردن فایل های افزونه وردپرس، ناحیه مدیریت وردپرس، فایل راهنمای وردپرس و لینک های همکاری در فروش را به ربات ها نمی دهد.
با افزودن نقشه سایت به فایل robots.txt، کار یافتن تمام صفحات وبسایت تان را برای ربات گوگل آسان کرده اید.
چگونه فایل robots.txt را در وردپرس بسازم؟
دو روش برای ایجاد فایل robots.txt در وردپرس وجود دارد. می توانید از هر دو روشی که در ادامه میآید استفاده کنید.
روش اول: ویرایش فایل robots.txt با استفاده از افزونه Yoast SEO
اگر از افرونه Yoast SEO استفاده می کنید، پس از یک تولید کننده فایل robots.txt نیز بهره مند خواهید شد.
می توانید از این افزونه برای ساخت و ویرایش فایل robots.txt مستقیما از ناحیه مدیریت وردپرس استفاده کنید. خیلی ساده به مسیر سئو » ابزارها در ناحیه مدیریت وردپرس خود بروید و بر روی لینک ویرایشگر فایل کلیک کنید.
در صفحه بعدی، صفحه Yoast SEO به شما فایل جاری و موجود robots.txt را به نمایش خواهد گذارد. اگر فایل robots.txt را نداشته باشید، پس این افزونه چنین فایلی را برای شما خواهد ساخت.
به صورت پیش فرض فایل robots.txt ایجاد شده توسط Yoast SEO قوانین زیر را به این فایل خواهد افزود:
User-agent: *
Disallow: /
بایستی این متن را پاک کنید زیرا که تمام موتورهای جستجو را از خزیدن در وبسایت شما به صورت کامل منع می کند.
پس از حذف متن پیش فرض، می توانید یک گام دیگر پیش بگذارید و قوانین خودتان را به فایل robots.txt بیافزایید. ما توصیه می کنیم که از قالب پیشنهاد شده بالا برای فایل خود استفاده کنید.
وقتیکه کارتان به پایان رسید، فراموش نکنید که فایل را ذخیره کنید.
روش دوم. ویرایش robots.txt به صورت دستی با دسترسی به FTP
برای این روش بایستی دسترسی به FTP وبسایت خود برای ویرایش فایل robots.txt داشته باشید. خیلی ساده با استفاده از cPanel یا دایرکت ادمین خود وارد مسیر ریشه فضای میزبان خود شوید و سپس این فایل را در همین مسیر خواهید یافت.
اگر چنین فایلی را نمی بینید، فایلی با نام robots.txt ایجاد کنید. می توانید برای ویرایش این فایل بر روی هاست خود اقدام به ویرایش آن کرده یا اینکه بر روی سیستم شخصی خود دانلود و سپس ویرایش کرده و در نهایت اقدام به آپلود آن در مسیر ریشه کنید.
چگونه فایل robots.txt را ویرایش کنید؟
وقتیکه فایل robots.txt را ساختید، همیشه تست این فایل با استفاده از ابزاری آزمایش گر می تواند فکری خوب باشد. ابزارهای آزمایش کننده بسیاری وجود دارد مثلا میتوانید از ابزاری که ryte در اختیار شما گذارده استفاده کنید.
هدف بهینه سازی فایل robots.txt ممانعت موتورهای جستجو از خزیدن در صفحاتی است که به صورت عمومی در دسترس نیستند. برای مثال صفحاتی که در پوشه افزونه شما وجود دارند یا صفحاتی که در پوشه admin وردپرس قرار دارند.
در این نوشته خواهید دید که چطور میشود خیلی سریع و به راحتی به بخش داشبورد مدیریتی وردپرس دست یافت.
چگونه به داشبورد مدیریتی وردپرس لاگین کنم
اگر که تاکنون از وردپرس استفاده نکرده اید و آشنایی چندانی هم با این سیستم مدیریت محتوا ندارید لازم است بدانید که هر وبسایتی که با این سکو ساخته شده است دو جز دارد:
بخش front end (چهره واقعی وبسایت – چیزی که بازدیدکنندگانتان مشاهده میکنند)
بخش back end (رابط کاربری ایمن که شما و دیگر مدیران برای مدیریت وبسایت از آن استفاده می کنید)
چگونه لاگین کنم
۱. بر روی لینک لاگین کلیک کنید
اگر وردپرس خود را به تازگی نصب کرده اید و از قالب های پیش فرض وردپرس استفاده می کنید احتمالا در پیشانی بخش front end وبسایت خود محتوایی بسیار ساده ای خواهید دید که لینکی در سایدبار وردپرس با عنوان لاگین در خود جای داده است.
می توانید بر روی لینک کلیک کنید تا به صفحه لاگین وردپرس هدایت شوید. در صفحه لاگین می توانید مشخصات کاربری خود شامل نام کاربری یا ایمیل و کلمه عبور را وارد کنید و سپس بر روی دکمه لاگین یا ورود کلیک کنید تا در صورت صحیح بودن اطلاعات هویتی به بخش داشبورد وردپرس خود وارد شوید.
نکته: اگر کلمه عبور لاگین خود را فراموش کرده اید می توانید بر روی لینک مربوطه در زیر فرم ورود به صفحه مدیریت وردپرس با عنوان فراموشی کلمه عبور کلیک کنید تا با ارسال ایمیل بازگردانی کلمه عبور بتوانید کلمه عبور جدیدی را برای حساب کاربری خود تعیین کنید.
۲. مستقیما به صفحه لاگین وارد شوید
اگر لینکی در بخش سایدبار وبسایت خود نمی بینید، یا از پوسته وردپرسی کاملا متفاوت استفاده می کنید می توانید با تایپ آدرس وبسایت خود و افزودن آدرس /wp-admin/ در ادامه آدرس وارد بخش مدیریتی وردپرس خود شوید. این آدرس شما را به همان صفحه لاگین برای ورود به بخش مدیریت وردپرس هدایت خواهد کرد.
۳. مرور بین front end و back end
وقتیکه لاگین کردید و وارد داشبورد مدیریت وردپرس خود شدید می توانید با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی لینک بالا سمت راست (عنوان سایت) و کلیک بر روی گزینه بازدید سایت اقدام به مشاهده وبسایت خود کنید.
بعد از ورود به صفحه اول وبسایت متوجه نوار منوی مدیریتی در بالای وبسایت خود خواهید شد که امکاناتی برای ویرایش و سفارشی سازی پوسته و عملکرد وبسایت در اختیار شما قرار می دهد.
دیدگاه ها می توانند ارزش افزوده ارزشمندی را به وبسایت وردپرسی شما بیافزایند. بخش دیدگاه وردپرس می تواند حس انجمن گفتگویی ایجاد کند و کاربران را به بازگشت و مشاهده بیشتر وبسایت تشویق کند و بررسی دیدگاه ها می تواند بازخورد ارزشمندی را در اختیار شما گذارده و ایده ای برای ایجاد محتوای جدید به شما بدهد.
همچنین موتورهای جستجو دیدگاه ها را ایندکس می کنند، بخش دیدگاه خوب می تواند باعث بهبود وضعیت سئو وبسایت شما شود.
گاهی پیش می آید که ممکن است وبسایت شما میزبان دیدگاه های تبلیغاتی، اسپم یا حتی نامناسب شود، و بررسی این دیدگاه ها می تواند به یک کابوس بدل شود. بخش طولانی دیدگاه نیز می تواند به افزایش زمان بارگیری وبسایت بیانجامد، بنابراین دیدگاه ها نیز گاهی اوقات می توانند تاثیر منفی بر عملکرد وبسایت شما داشته باشند.
به صورت پیش فرض، وردپرس امکان درج دیدگاه را برای تمام نوشته ها فعال می کند اما اگر تصمیم گرفتید که عمل درج دیدگاه را از وبسایت خود دور نگاه دارید، بایستی این بخش را در وردپرس خود غیرفعال کنید.
کارهای زیادی است که می شود با دیدگاه های وردپرس انجام داد:
مسدود کردن دیدگاه ها در تمام نوشته ها و صفحات در حالیکه دیدگاه ها را برای محتوای پیشین می پذیریم. این شیوه می تواند در صورتی مفید باشد که محتوای وبسایت خود یا سیاست های دیدگاه گذاری را تغییر دهید اما این کار بدین معنا نیست که بخواهید بحث و گفتگو شکل گرفته در نوشته های پیشین خود را متوقف کنید.
غیرفعال کردن دیدگاه برای تنها مطالب و صفحات مشخص. این شیوه در صورتی ایده آل است که تنها چند صفحه وب شما توجه منفی را به سوی خود جلب می کند یا مطلبی مباحثه ای ارسال می کنید و از پیش می دانید که قرار است در بخش دیدگاه چه اتفاقاتی بیافتد!
توقف قبول دیدگاه برای یک نوشته به خصوص. اینکار تمام دیدگاه های پیشین را حفظ خواهد کرد در حالیکه عنوان بخش دیدگاه ها بسته شده است را می افزاید.
بستن خودکار دیدگاه ها. با استفاده از این قابلیت خواهید توانست بخش دیدگاه ها را پس از گذشت روزهای مشخصی به صورت خودکار ببندید.
غیرفعال کردن دیدگاه ها برای تمام صفحات، نوشته ها و کل وبسایت. اگر می خواهید دیدگاه ها رابه صورت کلی ببندید، می توانید از افزونه Disable Comments استفاده کنید.
حذف تمام دیدگاه های موجود وبسایت. اینکار را می توانید با غیرفعال کردن دیدگاه ها یا بدون غیرفعال کردن دیدگاه ها انجام دهید.
مسدود کردن دیدگاه ها برای تمام صفحات و نوشته های به خصوص
ممکن است که بازدیدکنندگان را از درج دیدگاه برای محتوای جدید خود محروم کنید در حالیکه به قبول دیدگاه برای نوشته ها و صفحات پیشین ادامه می دهید:
وارد حساب کاربری وردپرس خود شوید.
وارد بخش تنظیمات » گفتگو از طریق منوی سمت راست شوید.
گزینه اجازه به دیگران برای ثبت دیدگاهها روی نوشتههای تازه را غیرفعال کنید.
می توانید این پیکربندی را بازنویسی کنید و اجازه دیدگاه گذاری برای نوشته ها و صفحات مشخصی را بدهید، بنابراین این قابلیت زمانی مفید است که می خواهید جلوی درج دیدگاه را در نوشته های جدید بعدی خود و نه تمام محتوای جدید بگیرید.
برای بازنویسی این پیکربندی برای نوشته یا صفحه به خصوصی، بایستی چک باکس پذیرفتن دیدگاه را فعال کنید. این گزینه در بخش گفتگوی ویرایش صفحه یا نوشته وجود دارد. اگر بخش گفتگو را در زیر نوشته خود در صفحه ویرایش نوشته نمی بینید، می توانید با استفاده از روش زیر آن را فعال کنید:
به بالای صفحه داشبورد مدیریتی وردپرس خود بروید و بر روی تنظیمات صفحه کلیک کنید.
گزینه گفتگو را فعال کنید.
دوباره بر روی تنظیمات صفحه کلیک کنید تا صفحه تنظیمات بسته شود.
حالا به پایین صفحه رفته و بخش گفتگو را بایستی ببینید. اکنون می توانید گزینه پذیرفتن دیدگاه را فعال یا غیرفعال کنید.
بستن بخش دیدگاه
دلایل بسیاری وجود دارد که بخواهید دریافت دیدگاه را برای نوشته ای به خصوص متوقف کنید. برای مثال، شاید این نوشته میزبان دیدگاه های بسیاری شده باشد که باعث کاهش سرعت بارگیری صفحه شود یا شاید محتوای صفحه، دیگر از نظر زمانی منقضی شده باشد.
وقتیکه دیدگاه را برای نوشته ای به خصوص مسدود می کنید، وردپرس دیدگاه های فعلی را حفظ می کند. افرادی که این نوشته را در آینده می بینند، قادر به دیدن بحث گذشته هستند اما با تیتری مواجه خواهند شد مبنی بر اینکه بخش دیدگاه ها بسته شده است.
برای توقف قبول دیدگاه برای پست مشخص:
در منوی سمت راست مدیریت وردپرس بر روی نوشته » همه نوشتهها کلیک کنید.
تمام نوشته هایی که می خواهید دریافت دیدگاه برای آنها را متوقف کنید انتخاب نمایید.
بر روی کارهای دسته جمعی و دکمه اجرا کلیک کنید و گزینه ویرایش را انتخاب کنید.
در بخش ویرایش دسته جمعی گزینه دیدگاه را باز کرده و اجازه ندادن را انتخاب کنید.
برای ذخیره سازی بر روی دکمه بهروزرسانی کلیک کنید.
بستن خودکار دیدگاه ها
برای محتوایی که وابسته به زمان است، راحت تر خواهد بود که دیدگاه های نوشته را به صورت خودکار پس از زمانی مشخص ببندیم:
در منوی سمت راست وردپرس به بخش تنظیمات » گفتگو وارد شوید.
به بخش دیگر تنظیمات دیدگاه ها بروید.
گزینه بستن خودکار دیدگاهها در نوشتههای قدیمیتر از … روز را فعال کنید.
تعداد روز مد نظر خود را در جعبه متنی وارد کنید.
بر روی ذخیره تنظیمات برای ذخیره سازی تنظیمات کلیک کنید.
غیرفعال کردن دیدگاه های زیاد با یک افزونه رایگان
افزونه رایگان Disable Comments به شما اجازه می دهد تا دیدگاه ها را در تمام انواع پست غیرفعال کنید اگرچه به شما اجازه نمی دهد که اینکار را برای نوشته های به خصوصی انجام دهید. وقتیکه افزونه Disable Comments فعال است، تمام ابزارک های مرتبط با دیدگاه، دنبالک ها و بازتاب ها نیز غیرفعال خواهند شد، و تمام بخش های دیدگاه مانند خواندن دیدگاه و گفتگو از داشبورد وردپرس حفظ خواهند شد.
افزونه Disable Comments نیز به شما این امکان را می دهد تا به صورت سراسری دیدگاه های پست تایپ مشخصی را غیرفعال کنید – مثلا غیرفعال کردن دیدگاه ها برای نوشته ها یا صفحات.
برای تنظیم این افزونه:
در وردپرس به بخش افزونه ها » افزودن وارد شوید.
به دنبال افزونه Disable Comments باشید و پس از یافتن بر روی دکمه نصب کلیک کنید.
وقتی فرآیند نصب به پایان رسید بر روی فعال سازی کلیک کنید.
این افزونه نیازمند یک سری پیکربندی است، برای دسترسی به صفحه تنظیمات بر روی تنظیمات » Disable Comments کلیک کنید.
حالا از این بخش می توانید درباره وضعیت غیرفعال کردن دیدگاه ها به صورت زیر تصمیم گیری کنید:
کلا در سراسر وبسایت خود
برای تمام نوشته ها
برای تمام صفحات
برای تمام فایل های چندرسانه ای
تمیزکاری دیدگاه ها: حذف تمام دیدگاه های موجود
بجای غیرفعال کردن دیدگاه ها، ممکن است که بخواهید تمام دیدگاه های موجود را حذف کنید که در صورتی می تواند مفید باشد که بخواهید جهت دهی وبسایت خود را تغییر دهید. همینطور ممکن است که بخواهید دیدگاه ها را غیرفعال کرده و سپس اقدام به حذف تمام دیدگاه های پیشین کنید، تا از این طریق بازدیدکنندگان در اینباره که چرا بخش دیدگاه ها دیگر کار نمی کند گیج نشوند.
برای حذف تمام دیدگاه ها
دیدگاه ها را از منوی سمت راست وردپرس انتخاب کنید.
بر روی اقدام جمعی کلیک کنید تا منوی کشویی باز شود.
بر روی انتقال به زباله دان کلیک کند و اجرا را انتخاب کنید تا دیدگاه ها به زباله دان سپرده شوند.
دسته بندی وردپرس و پست های آن بخشی اساسی از مسیر سازماندهی پست های وردپرس، صفحات و بسیاری از چیزهای دیگر هستند. در این مطلب درباره روش افزودن و ویرایش دسته بندی خواهید آموخت.
افزودن و ویرایش دسته بندی وردپرس
دسته بندی یکی از دو تکسونومی taxonomy از پیش تعریف شده می باشد (مورد دیگر برچسب است). با استفاده از آنها می شود محتوای مرتبط را گروهبندی کرد، به دسته بندی به مانند برچسب فکر کنید.
برای مثال، ممکن است که چندین پست داشته باشید که درباره خبر باشد، یا مطالبی درباره آموزش داشته باشید. «اخبار» و «آموزش» دو دسته بندی خواهند بود که می توانید از آنها برای شناسایی این گروهها استفاده کنید.
چگونه دسته بندی به وردپرس بیافزاییم
اگر لیست نوشتهها را در محیط مدیریت باز کنید، ستونی را خواهید دید که برای دسته بندی استفاده می شود. به صورت پیش فرض یک دسته بندی در وردپرس وجود دارد (و همیشه بایستی حداقل یک دسته بندی داشته باشید) که با عنوان دسته بندی نشده شناخته می شود. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما حداقل شما را تشویق به افزودن دسته بندی هایی جذاب تر می کند.
نوشته ای را به منظور ویرایش باز کنید و سپس در ویرایشگر مطلب در بخش سایدبار آن، بخش دستهها را خواهید یافت. بر روی +افزودن دسته تازه کلیک کنید و جزییات مد نظر خود را وارد کنید.
دسته بندی های والد
برای دسته بندی های ایجاد شده می توان دسته بندی فرزند ساخت؛ که در این صورت دسته بندی اولیه، دسته بندی والد یا مادر خواهد شد. برای مثال برای دسته بندی آموزش می توانید دسته بندی فرزند جاوااسکریپت یا وردپرس را ایجاد کنید.
شیوه ویرایش دسته بندی در وردپرس
اگر می خواهید دسته بندی های ایجاد شده را ویرایش کنید به مسیر نوشتهها » دستهها رفته و در آنجا لیستی از تمام دسته بندی های وردپرس برای نوشته ها را خواهید دید (از طریق این صفحه می توانید دسته بندی جدیدی ایجاد کنید، برای دسته بندی جدید می توانید توضیحات را به صورت مفصل وارد کنید).
برای ویرایش دسته بندی موجود بر روی نام آن کلیک کنید و سپس اقدام به ویرایش نام، نامک، دسته بندی مادر (والد) و … کنید.
چگونه دسته بندی را حذف کنیم
از لیست دسته بندی ها، می توانید هر دسته بندی را که برای حذف مد نظر دارید با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی آن و کلیک بر روی عبارت حذف که ظاهر می شود، اقدام به حذف کردن آن نمایید. همینطور می توانید چندین دسته بندی را با استفاده از چکباکس های موجود و انتخاب گزینه حذف از بخش کارهای دستهجمعی اقدام به حذف جمعی دسته بندی های انتخاب شده کنید.
اگر دسته بندی را حذف کنید که مادر دسته بندی دیگری باشد، آن دسته بندی فرزند یک سطح بالاتر خواهد رفت.
در مجموع، افزودن، ویرایش و حذف دسته بندی در وردپرس اقدامیست آسان. به خاطر داشته باشید که وردپرس تکسونومیهای دیگری هم دارد مانند برچسب، و اغلب پوسته ها از تکسونومی مخصوص خودشان نیز استفاده می کنند؛ مثلا تکسونومی فیلم یا سریال برای پوسته با موضوع دانلود فیلم و سریال.