آموزش سئو: معیارهای لینک سازی
معیارهای مختلفی در ارتباط با لینک سازی وجود دارند که بایستی از آنها اطلاع داشته باشید. این معیارها می توانند به شما در قضاوت درباره ارزش یک لینک کمک کنند و به شما می گوید که آیا ارزشش را دارد یا خیر. دانستن این معیارها در زمینه تصمیم گیری در این زمینه مفید است.
قدرت دامنه
قدرت دامنه ارزش انباشته کل دامنه است. به جای نگریستن به ارزش تک تک صفحات، به دامنه به عنوان یک کلیت می نگریم که تا چه اندازه قدرتمند است.
این ارزش به صورت Domain Authority یا Page Authority نمایش داده می شود.
PageRank که توسط گوگل محاسبه می شود بر اساس کیفیت لینک هایی است که به یک صفحه وب اشاره دارند. این رقم بین 0 تا 10 است که 10 پرارزش ترین رقم محسوب می شود. ما می توانیم از PageRank صفحه خانگی یک وبسایت برای بررسی اینکه تا چه اندازه آن وبسایت قدرتمند است استفاده کنیم. اگرچه که از نظر فنی PageRank منحصر به یک صفحه می باشد اما هنوز هم نشانگر خوبی از میزان قدرتمندی یک دامنه است چرا که اغلب لینک ها به صفحه خانگی اشاره دارند و PageRank از صفحه خانگی به صفحات درونی جریان می یابد.
بایستی دقت کنید که بین Toolbar PageRank و PageRank واقعی استفاده شده توسط گوگل تفاوت وجود دارد. Toolbar PageRank با نصب تولبار گوگل بر روی مرورگرتان یا با استفاده از افزونه مرورگر که داده ها را از همان منبع فرامیخواند قابل مشاهده است. این داده ها هر 3 تا 4 ماه توسط گوگل به روز رسانی می شود که از PageRank واقعی که به طور مداوم توسط گوگل به روزرسانی می شود تا به خورد الگوریتم رتبه بندی داده شود متفاوت است.
PageRank که شما در تولبار گوگل مشاهده می کنید ممکن است که قدیمی باشد. به همین دلیل است که اغلب صفحات جدید وب PageRank صفر دارند. چون بایستی منتظر به روزرسانی تولبار باشند.
Domain Authority یا قدرت دامنه توسط Moz سنجیده می شود و عددی بین 0 تا 100 است که 100 بالاترین امتیاز محسوب می شود. این عدد در واقع از خزنده Moz به دست می آید و می گوید که یک دامنه تا چه اندازه در نتایج جستجو خوب عمل می کند. این رقم به همراه رقم PageRank با هم نشاندهنده این هستند که یک دامنه تا چه اندازه قدرتمند است.
در لینک سازی، قدرتمندی سایت معیار خوبی برای انتخاب است زیرا که می توانید لینک هایی را از وبسایت هایی دریافت کنید که بسیار قدرتمند هستند. اگر لینک هایی که دریافت می کنید از دامنه های قدرتمندی باشند، توانمندی بیشتری به وبسایت شما منتقل می شود که در واقع علامت واضحی به گوگل است که وبسایت خوبی دارید و لایق رتبه بندی بهتری در نتایج جستجو می باشید.
برای مثال PageRank وبسایت خبری CNN عدد 8 و قدرت دامنه Domain Authority آن نیز 99 است. بسیاری از وبسایت ها به CNN به این دلیل لینک می دهند که وبسایتی قدرتمند با محتوای باکیفیت است. به همین دلیل، این احتمال بسیار ضعیف است که CNN به وبسایت هایی کم کیفیت لینک دهد. پس اگر لینکی از CNN دریافت کردید، در واقع نشاندهنده این است که شما هم وبسایت خوبی در اختیار دارید.
قدرتمندی صفحه Page Strength
در لینک سازی مواقعی وجود دارد که لینکی را از صفحه ای که پیشتر بر روی یک وبسایت وجود دارد دریافت خواهید کرد؛ نمونهی این اتفاق لیستی از لینک هایی می باشد که شما به تازگی به آن افزوده شده اید. در چنین مواردی بایستی بررسی کنید که این صفحه تا چه اندازه قدرتمند است تا متوجه شوید که افزوده شدن لینک وبسایت شما به این لیست تا چه اندازه می تواند برای شما ارزشمند باشد. دو معیار اصلی وجود دارد که تقریبا نزدیک به مفهوم قدرتمندی دامنه می باشند: PageRank و Page Authority
درباره PageRank صحبت کردیم. اما Page Authority معیار دیگر Moz است که بسیار به Domain Authority نزدیک است جز اینکه این معیار تنها به یک صفحه به جای کل دامنه اعمال می شود.
هرچه PageRank و Page Authority صفحه ای که از آن لینک می خواهید بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که تلاش شما در زمینه SEO نتیجهبخشتر باشد.
متن حاوی لینک
وقتی که صحبت از لینک سازی می شود، متن حاوی لینک نشان دهنده اهمیت موضوع صفحه ای می باشد که به آن لینک شده است. اگر به صفحه ای با استفاده از کلمات «افزایش بازدید» لینک دادم، بنابراین احتمال اینکه آن صفحه درباره افزایش بازدید باشد زیاد است. گوگل نیز می تواند از این اطلاعات به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی اش استفاده کند. در این مورد، گوگل ممکن است تصمیم بگیرد که آن صفحه ای که لینک شده بایستی برای کلمه «افزایش بازدید» از رتبه بالاتری برخوردار باشد.
برای سالیان بسیار، وجود لینک های بسیاری که به وبسایت شما اشاره می کردند روش بسیار خوبی برای بهبود رتبه بندی درباره آن کلمه کلیدی برای وبسایت شما می شد. در حالیکه این قضیه هنوز هم تا حدی صادق است، اما این قاعده کم کم در حال نابودیست. این اتفاق احتمالا به این دلیل است که متن لینک توسط متخصصین سئو بیش از اندازه بهینه سازی یا عملا مهندسی می شود و گوگل نیز با استفاده از به روزرسانی های الگوریتم پنگوئن آماده مجازات چنین وبسایت هاییست.
تعداد لینک ها
وقتیکه لینک سازی می کنید، احتمالا یکی از پرسش ها این است که چقدر بایستی جلو رفت و لینک ساخت. تعداد لینک هایی که به وبسایت شما اشاره می کنند نشان از رتبه بندی قوی شما دارد. بهرحال، بایستی به خاطر بسپارید که کیفیت مهم است.
تعداد لینک ها می تواند به دو شکل برای ما اهمیت داشته باشد:
- سنجش روند/موفقیت کمپین لینک سازی
- برای اجرای مقایسه بین وبسایت شما و وبسایت های رقیب
در هر دو عامل بالا هنوز کیفیت لینک کننده از درجه اهمیت بالای برخوردار است. وقتیکه تعداد لینک های خود را با تعداد رقیب خود مقایسه می کنیم، گهگاهی شکافی را می یابیم که می تواند نشاندهنده تفاوت های رتبه بندی باشد. اگر تلاش می کنید تا برای کلمه کلیدی «آموزش وردپرس» رتبه خوبی در گوگل دست و پا کنید و می بینید که وبسایت های حاضر در اولین صفحه نتایج جستجوی گوگل،بیش از 1000 لینک دارند، این روند به شما نشان می دهد که احتمالا برای دستیابی به رتبه بندی خوب در گوگل رقابت شدیدی وجود دارد.
لینک دهی دامنههای ریشه
نبایستی این مورد را با تعداد لینک ها اشتباه گرفت، لینک دهی دامنههای ریشه، رتبه بندی خوب را برای وبسایت شما در پی خواهد داشت. وقتیکه صحبت از لینک دهی دامنههای ریشه می شود، منظور تعداد دامنه های متمایزی است که به شما لینک داده اند نه تعداد لینک ها.
برای مثال اگر CNN به شما از پنج خبر لینک داده است، شماره لینک ها پنج خواهد بود اما تنها یک دامنه ریشه به شما لینک داده است چرا که لینک ها از پنج صفحه اما هنوز از یک دامنه می آیند.
تعداد دامنه های متمایزی که به شما لینک می دهند نشانه قدرتمندتری به نسبت تعداد لینک هایی است که به شما داده می شود زیرا نشانه بهتری از محبوبیت حقیقی یک وبسایت محسوب می شود.
مرتبط بودن صفحه لینک داده شده
همیشه بحث در اینباره وجود دارد که آیا واقعا ارتباط لینک دهنده با وبسایت شما در واقع سیگنال قدرتمندی به گوگل می تواند باشد تا از این طریق ارزش آن لینک را به درستی محاسبه کند. منطق می گوید که بایستی هم اینطور باشد زیرا طبیعی است که وبسایت های مرتبط به یکدیگر لینک دهند. بهرحال اگر لینکی از صفحه خانگی BBC به وبسایت تان درباره موضوعی بی ربط داده شد چطور؟ قاعدتا این لینک را رد نخواهید کرد.
اگر بخواهیم ورای لینک سازی به قضیه نگاه کنیم، هنوز هم بحث اصلی افزایش ترافیک وبسایت است چون همواره تلاش می کنید بازدیدکننده را به مشتری بدل سازید. به همین دلیل، بایستی تلاش کنید که لینک را در وبسایت هایی قرار دهید که مشتریان بالقوه می توانند به وبسایت شما سرازیر شوند. این بدان معناست که ارزش لینک ورای سئو است و می تواند منبع درآمد مستقیم باشد.
در حال حاضر، بهترین روش، تمرکز بر کیفیت برای اطمینان از ارتباط لینک با وبسایت می باشد.
موقعیت لینک به صفحه
اگر واقعا بخواهید که خوانندگانتان لینکی را ببینند، لینک را جایی مشخص و خوب قرار دهید. احتمالا در صفحه اصلی و احتمالا آن را در نزدیکی بالای صفحه و شاید با محتوایی که تشریح کننده لینک است قرار دهید.
احتمالا لینک را در پانویس صفحه قرار نخواهید داد. بسیاری از کاربران پایین صفحه وبسایت را نمی بینند و حتی اگر هم ببینند بدان معنا نیست که لینکی مفید را در آن بخش خواهند یافت.
گوگل قادر به شناسایی موقعیت یک لینک در صفحه است و از این استنتاج می تواند ارزش متفاوتی را به لینک اعمال کند. اگر لینک در فوتر صفحه باشد، پس گوگل نیز از ارزش آن لینک خواهد کاست زیرا که اینطور فرض می شود که این لینک آنقدرها هم برای کاربران ارزشمند نیست (والا در جایی بهتر از صفحه قرار میگرفت).
گوگل این را هم تشخیص می دهد که اگر 50% لینک تمام لینک هایی که به وبسایت شما اشاره می کنند در فوتر باشند یکجورهایی نشاندهنده لینکسازی ضعیف است و گوگل هم احتمالا به این قضیه حساس تر می شود.
یا اینکه اگر گوگل دریابد که 50% از لینک هایی که به وبسایت شما داده می شود در سایدبار قرار دارند ضمن قانونی بودن این نوع لینکها، اما می تواند سیگنالی به گوگل باشد که شما لینک ها را خریداری می کنید. چرا که بسیاری از فروشندگان لینک، لینک ها را در سایدبار صفحات قرار می دهند.
به همین دلیل مطمئن شوید لینکی را دریافت می کنید که لینک دهنده برای اینکار خوشحال بوده و اینکار را با کمال میل انجام می دهد.
0 / 5. 0
دیدگاهتان را بنویسید